Amb aquesta senzilla frase, Marx va
definir el que representa estar submergit en la voràgine de la vida moderna, en
la que els processos socials que la conformen ens mantenen sempre en un continu
procés de canvi i adaptació que s’ha conegut amb el nom de modernització.
Aquests canvis han tingut una evolució històrica que sembla haver patit una
gran acceleració en l’últim segle, fet que ha provocat el naixement d’una gran
varietat de visions que pretenen convertir a l’esser humà en el centre de la
modernització i dotar-lo de les eines necessàries per navegar per la voràgine
moderna com a actor principal del seu devenir. En conseqüència, tota aquesta
sèrie de canvis i evolucions en les institucions socials, porten associades
modificacions en la consciència del individu i en la pròpia consciència social,
així com en el paradigma il·lustrat de la ciència com a generadora de
coneixement vertader.
Tal i com diem, en el segle XX s’ha
viscut una explosió dels processos socials amb una gran diversificació de les
tendències, que fa que l’home comú difícilment pugui estar al dia de totes les
novetats dels diversos àmbits del coneixement. Una veritat contrastada pot no
ser-ho al cap d’uns anys, uns mesos o
inclús uns dies, provocant el desconcert i la manca de confiança en les
institucions socials, i derivant finalment en una crisi del coneixement. En
definitiva, tal com diu Marx, “tot el que és sòlid s’esvaeix en l’aire”.
L’adveniment
i el desenvolupament de la modernitat
Un dels trets més característics de les
societats modernes, és la individualització dels seus membres, que s’ha viscut
de diferents maneres al llarg de tot el procés de modernització. En l’origen de
la modernitat, fins a finals del segle XVIII, utilitzant la classificació que
dona Marshall Berman en el seu llibre La
modernidad: ayer, hoy y mañana, l’individu viu una creixent autonomia en la seva afirmació de llibertat personal.
Això fa que abandoni la cosmovisió religiosa del món i abraci la ciència i la
raó com a motors que farien avançar a la societat humana cap a un món més just
amb la creació d’institucions socials més progressistes. En aquesta fase no
existia el concepte de societat com a entitat amb personalitat pròpia, sinó que
aquesta era considerada com la suma de múltiples individualitats. És una època
definida per Rousseau com la de le
tourbillon social, en la que es produeixen constants contradiccions i es
viuen noves experiències, però les persones no son del tot conscients del que
estan vivint ni de la repercussió dels seus actes.
Després de la Revolució Francesa i durant
tot el segle XIX (ens trobem immersos en la segona fase de la modernitat segons
Berman), es comença a crear la consciència pública d’estar en mig d’un període
revolucionari que genera canvis importants en els àmbits social, polític i
personal en un escenari nou que ha canviat considerablement respecte a
l’anterior, i a on trobem grans ciutats
que han crescut amb l’emigració del camp, fàbriques, nous mitjans de
comunicació, grans acumulacions de capital i un mercat en continua expansió,
fets que canvien l’imaginari col·lectiu i fan que els individus tinguin la
sensació de viure a cavall entre els dos móns, el món antic amb la seva
cosmovisió religiosa, i el món modern amb la ciència i la raó com a eix del
progrés.
La individualització pròpia de la
modernitat, pren en aquesta fase un altre sentit, en substituir l’adscripció a
un estament per la pertinença a una classe social. L’individu
“s’autoidentifica” dintre d’una classe social, tot i que la seva elecció ve
determinada per les oportunitats d’escollir que li proporcionen els seus recursos,
i per la profunda desigualtat d’accés als mateixos. D’aquesta manera, els menys
beneficiats tendeixen a compensar aquesta mancança participant en accions
col·lectives, mentre la classe poderosa es dedica a assolir les seves metes
vitals i a incrementar el seu patrimoni, eixamplant encara més les
desigualtats.
Per Marx, el fet fonamental de la
modernitat, són les seves contradiccions de base, que fan que els avanços
científics i tècnics, en comptes de facilitar la vida als individus, els hi
creïn desesperació. La solució passa per donar el control de les noves forces
socials als “homes nous”, és a dir, als obrers, que son els únics que podran
dominar-les, resolent així les contradiccions modernes. Nietzsche també aposta
per un home nou capaç de crear nous valors que seran la base sobre la qual els
homes de demà podran sortejar els perills de la modernitat. Al igual que la
resta de grans pensadors del segle XIX, Nietzsche i Marx eren alhora defensors
i detractors de la modernitat, en continua lluita contra les seves ambigüitats
i les seves contradiccions, però amb una gran fe en les seves possibilitats, i
amb la convicció de que les modernitats del demà curarien els danys d’avui.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada