A principis del segle XVIII, l’escultura
espanyola intenta mantenir els valors dels grans mestres del passat incorporant
els nous ideals borbònics. Aquesta fusió, promoguda des de l’eix Madrid-Toledo
irradia la resta de territoris de l’Estat amb major o menor fortuna. Al llevant
espanyol, amb l’afegit d’una forta recuperació econòmica, la influència de
diversos artistes estrangers va ser decisiva per la configuració d’una manera
de fer característica. L’estància de l’arquitecte alemany Conrad Rudolf a
València realitzant la façana de la Catedral va suposar un impuls definitiu cap
a postulats que anticipaven l’estil rococó que s’imposaria amb posterioritat.
En el relleu central de la façana va treballar Francisco Vergara, un dels
màxims exponents de l’Acadèmia de San Carlos de València, autor del San Bruno
de la capella de la Universitat o de la decoració de la façana del palau del
Marquès de Dos Aguas.
Però el focus més important del llevant
espanyol, ho trobem a Murcia, on destaca l’obra del francès Antonio Dupar i
l’aportació de l’italià Nicolás Salzillo, pare de la personalitat més destacada
de l’escola llevantina del segle XVIII, Francisco Salzillo, intèrpret popular
amb producció diversa, que va des de l’escultura als passos processionals
passant per la confecció de betlems i les seves figures, temàtica importada
d’Itàlia, en els que recrea una escultura realista i virtuosa (imatge). Quan
contava amb vint anys d’edat va morir el seu pare, i va dedicar els primers
anys de la seva carrera a concloure diverses obres que havien quedat a mitges,
com la Santa Inés de l’església de Santo Domingo.
La seva obra és exclusivament religiosa, i va
des de la Virgen de las Angustias de l’any 1740, a les imatges de Santa Clara i
San Francsico de l’església del convent de les Caputxines de Murcia o el San
Jerónimo penitent de la Catedral. Els seus passos processionals més famosos els
va fer per la Confraria de Jesús Nazareno, i són la Oración en el Huerto, La Caída
o la Dolorosa.
Però, sens dubte la seva obra més
representativa és el Belén que va realitzar per encàrrec de Jesualdo Riquelme. Consta de 556 personatges, 372 animals i algunes
maquetes d’edificis, realitzats en fang, fusta, cartró i tèxtils, que inclouen
totes les escenes del naixement i la infància de Jesús, fins a la fugida a
Egipte. L’obra, originalment de
propietat privada, va ser adquirida per l’Estat l’any 1915. La totalitat de les
figures estan inspirades en personatges populars de la ciutat i els seus
voltants, i cadascú d’ells te un tret característic que el diferencia dels
demés, ja sigui en la indumentària o en la seva expressió. Hem de destacar un
clar anacronisme en els vestits de les figures, que es corresponen més als
aires del segle XVIII que no pas als que calia esperar en aquesta temàtica.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada