Hi han una sèrie de paral·lelismes entre la societat
romana i el nostre món occidental en el relatiu a l’oci i el treball:
·
Mentre
a Roma els treball feixucs eren exclusius dels esclaus, al nostre món
capitalista els reservem per els col·lectius menys afavorits (immigrants,
classes amb baix nivell de formació...)
·
Els
petits agricultors van patir a Roma la competència dels grans latifundis
(treballats per mà d’obra servil), fet que els va condemnar a l’abandonament
del camp i a la emigració urbana. No us sona d’alguna cosa això en la societat
capitalista?
·
Els
artesans s’agrupaven en collegia,
estaments semblants als gremis o als sindicats. Els seus membres eren
fonamentalment esclaus o homes lliures pobres que lluitaven pels seus drets, a
l’ús del proletariat industrial del segle XIX.
·
El
comerç estava reservat a una petita elit de productors que reproduïen les
mateixes condicions d’altres sectors econòmics, utilitzant els esclaus per els
treball més durs, i, fins i tot, convertint-los en part de la mercaderia que
oferien.
En la societat romana veiem que es
considera indigne el treball manual, doncs és un obstacle per a l’oci.
Tanmateix, hem de tenir clar de quins sectors socials neix aquesta consideració.
En un món ideal, prescindint del valor moral que li ha atorgat el cristianisme
al treball, tots estaríem d’acord en preferir dedicar la nostra vida a l’oci,
independentment de la nostra posició social o formació. Però, al igual que en
l’Antiga Roma, aquest món ideal en el que totes les nostres necessitats
bàsiques estiguessin cobertes, només existeix en la nostra societat per uns
pocs.
En quant a les diversions, en temps del
romans s’agrupaven en dos tipus: les barroeres i les honestes. Clar que estem
en el mateix, depèn del punt de vista des del que es contemplin; Ciceró ens
parla de la noblesa de diversions com l’agricultura, la caça o la filosofia.
Sèneca ho fa de la contemplació. Dió Cassi parla de l’habilitat dels governants
per a alimentar el temps de lleure de la massa plebea (un altre paral·lelisme
amb la nostra societat que consumeix televisió i espectacles esportius amb
voracitat). En aquest sentit, m’apunto a la frase de Sèneca: “Eviteu qualsevol
cosa que sedueixi la plebs, allò que proporciona l’atzar! Mireu amb recel i amb
temor qualsevol bé que sigui fortuït! La fera, el peix, s’enganyen amb
l’esperança d’algun esquer que els delecti. Creieu que aquestes coses són béns
de la fortuna? Al contrari, són paranys.” (Sèneca, Cartes a Lucili 1,8,1-3).
En definitiva, la concepció romana del
treball i l’oci, té dues vessants; la dels que no necessiten treballar i per
tant menyspreen tot el relacionat amb aquest fet i es permeten donar lliçons
sobre com ha de ser el temps de lleure, i la dels que ho han de fer per
obligació, i en conseqüència no disposen de temps per a dedicar-ho al lleure
“institucionalitzat” que proposen els primers. El peix que es mossega la cua.
Sense tenir en compte la diferenciació
cultural present en les dues societats, el viu retrat del nostre món.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada