La Chanson de Roland fa referència al fet
històric de la derrota de l’exèrcit de Carlemany al Pirineu navarrès el 15
d’agost de l’any 778. Es tracta d’una cançó de gesta i el manuscrit més antic
que es conserva és el d’Òxford, datat aproximadament tres segles desprès
d’aquests fets. Aquest manuscrit, recull el llegat oral que al llarg d’aquests
tres segles ha anat evolucionant i incorporant llegendes i fantasies, fins al
punt de convertir un desastre militar en un drama passional fruit de la disputa
entre Roldán i el seu padrastre Ganelón. Com a tota epopeia, està carregada de
simbolismes, que molt sovint s’expressen en contraposició entre les dues parts
en disputa. Els símbols relacionats amb el poder son presents al llarg de tota
l’obra, i al seu anàlisi dedicarem aquest estudi.
El Consilium
El Consilium o
Consell de Barons, és un dels motius èpics més habituals en les cançons de
gesta. Hem de fer notar que la Chanson de
Roland, comença i acaba amb escenes de dret feudal. El Consilium és un
deure del vassall cap al seu senyor, però en moltes ocasions representa una
limitació del poder d’aquest. En el text el consell dels sarraïns és presentat
de manera idèntica al dels cristians, tant en els comportaments com en les
actituds dels seus protagonistes. L’entorn on es celebra el Consilium és també
molt similar:
·
“alez en est en un verger suz l’umbre” (v. 11,2), és la
situació del consell de Marsil
·
“Li empereres est en un grant verger,” (v. 103,8), la del
rei Carlos
Tanmateix, hi han
algunes diferències en quant a la imatge que transmeten. En el cas de Marsil,
la sensació és de preocupació davant el conflicte que s’apropa. En canvi, la
imatge que transmet la descripció del consilium cristià és la del poder i la
tranquil·litat absolutes, amb els cavallers asseguts a catifes blanques jugant
als escacs, els joves practicant amb les armes i el rei assegut sota d’un pi
(símbol de la immortalitat (Cirlot, 370) i de la força vital) i al costat
d’unes roses silvestres (símbol de la bellesa), a un tron d’or pur, “un
faldestoed i unt, fait tut d’or mer” (v. 115,8). En un clar paral·lelisme, en
un passatge posterior, quan Ganelón es presenta davant de Marsil com ambaixador
del rei Carlos, trobem al rei sarraí assegut sota un pi al seu tron i recobert
aquest de seda alexandrina, reservada només per reis i nobles: “un faldestoet
out suz l’umbre d’un pin” (v. 407,31), “envolupet fut d’un palie alexandrin”
(v. 408,31).
Gestos de poder
Al llarg de tot el
text, observem en diferents situacions com el rei acaricia la seva barba i el
seu bigoti, en clar gest de reflexió. És un gest reservat al rei i aquest
arriba a jurar per ells quant es nega a que el duc Naimón sigui el seu
ambaixador davant Marsil: “par ceste barbe e par cest men gernun” (v. 249,17).
Aquest tipus de jurament era molt habitual en la Edat Mitjana, fins i tot
“respecte al bigoti, la mateixa paraula castellana deriva de la formula de
jurament bî god (per deu)” (Riquer,
75). En un altre punt del text, quan és prepara pel combat amb l’emir Baligant,
Carlos s’acaricia la barba recordant el dany sofert per les seves tropes. També
s’acaricia la barba quant Roldán li adverteix contra les intencions de Marsil,
i en aquest mateix passatge es parla de ajuntar les mans, gest de vassallatge al senyor,
“qu’il devendrat jointes ses mains tis hom” (v. 223,15), quant Ganelón intenta
convèncer al rei per que accepti la proposta de Marsil. El rei fa un altre
gest, que en aquest cas l’equipara amb el poder eclesiàstic, al donar llicència
a Ganelón com el seu missatger amb la mà dreta, com feien els abats als seus
missioners quan partien cap a terres infidels: “de sa main destre l’ad asols e
seignet” (v. 340,26). Un altre assimilació del poder diví de l’emperador és
dona quant l’envia’t de Marsil, Blancandrín, li diu al rei Carlos: “enz en voz
bainz que Deus pur vos i fist” (v. 153,10).
Objectes de poder
Determinats objectes
acompleixen la funció de delegació de poder quant son entregats per part d’una
autoritat superior, en aquest cas, el rei: “livrez m’en ore le guant e le
bastun” (v. 247,17), li diu Naimón al rei Carlos disposat a convertir-se en el
seu ambaixador davant Marsil. El guant i el bastó entregats pel rei representen
l’assignació d’una missió a fer en nom seu. Aquest simbolisme és utilitzat
també pels sarraïns, quant el rei Marsil entrega el seu guant al seu nebot
Aelroth, en senyal de conformitat per que sigui el primer en atacar a Roldán (fet
que es considerava un privilegi): “li reis Marsilie l’en ad dunet le guant” (v.
874,69). Després de la batalla en que mor Roldán i Marsil perd la seva ma
dreta, arriba l’emir Baligant, al qual el rei sarraí presenta vassallatge
entregant-li tots els seus territoris (per mitjà de l’acte simbòlic
d’entregar-li les claus de la ciutat de Saragossa) i donant-li el seu guant per
que el substitueixi en la batalla contra els cristians: “al puign senestre ad
pris un des ses guanz” (v. 2830,202). Amb aquest mateix sentit de vassallatge,
quan Roldán mor, ofereix el seu guant a Deu en senyal d’homenatge: “pur ses
pecchez Deu en puroffrid lo guant” (v. 2365,174).
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada