L’aparició dels partits polítics de masses,
derivats dels sindicats creats pels moviments obrers, al llarg del segle XIX,
va representar un canvi en l’escenari de la política de l’època. Les
democràcies representatives existents, de caràcter parlamentari, es van
transformant per donar pas a la lògica participativa inherent als nous partits,
que busquen traslladar al parlament l’opinió dels seus militants expressada en
assemblees. Però a mesura que els partits comencen a integrar-se en el sistema
polític, van perdent un dels seus trets definitoris, com és el “donar la veu al
poble”, substituint-lo per un afany desmesurat en la lluita pel poder i per la
creació d’una elit política professional, que assoleix el seu punt àlgid en els
comicis electorals. Mitjançant l’anàlisi d’un partit concret, Esquerra
Republicana de Catalunya, veurem com es defineixen en els seus estatuts els
mecanismes participatius de la seva militància, i la seva organització interna.
Lògiques
participativa i representativa
La lògica participativa és la que busca la màxima
implicació del ciutadà en les institucions i decisions polítiques, atès que
concep la decisió com el fruit directe de la voluntat ciutadana. Des d’aquesta lògica, el ciutadà és vist com
algú amb una voluntat definida, i els polítics són els delegats que se
n’encarreguen de transmetre-les per produir una decisió col·lectiva. En canvi,
la lògica representativa proposa que les decisions polítiques siguin preses per
uns representants encarregats de recollir i interpretar les preferències i
voluntats dels ciutadans. El paper del ciutadà en aquesta lògica és el de triar
i controlar els seus representants, què es converteixen en els seus gestors i
prenen per ells mateixos les decisions que creuen més convenients per el
conjunt de la ciutadania, tenint en compte les seves preferències.
Esquerra
Republicana de Catalunya
En els seus Estatuts,
el partit es defineix com democràtic i d’esquerra no dogmàtica, i enumera entre
els seus referents la defensa dels drets humans, dels pobles i del medi
ambient. El seu objectiu és “la unitat territorial i la independència de la
Nació Catalana, de Salses a Guardamar i de Fraga a Maó, mitjançant la
construcció d’un estat propi en el marc europeu i l’assoliment d’una societat
justa i solidària, sense desigualtats entre les persones i els territoris”.
Esquerra Republicana de Catalunya (a partir d’ara ERC) treballa amb estreta
col·laboració amb les Joventuts d’ERC, organització juvenil que aplega afiliats
entre 14 i 28 anys, i regula les seves relacions a partir d’un Protocol i un
Reglament ratificats pels consells nacionals respectius. Els documents què ha
d’acceptar el futur militant d’ERC són els Principis Bàsics, la Declaració
Ideològica, els Estatuts, la Carta Financera i el Codi Ètic, així com els
Reglaments vigents. Tots aquests documents només poden ser modificats pel
Congrés Nacional, què consisteix en una assemblea a la que són convocats tots
els militants, i en la que aquests tenen plens drets de vot. En aquest sentit,
l’article 5 del títol I dels Estatuts,
atorga la sobirania del partit a la seva militància, conferint-li una sèrie de
drets i obligacions, entre les que es troben el dret a assistir-hi a les
assemblees (des de les locals fins a les nacionals), amb dret de vot sobre les
qüestions plantejades. Com veurem, tota la organització interna del partit ve
marcada majoritàriament per la lògica representativa, amb elements
participatius, com ocorre d’altre banda en tots els sistemes democràtics.
Organització
territorial
L’estructura territorial d’ERC s’organitza de forma
piramidal, tenint en la base les seccions locals que s’agrupen en la federació
comarcal, integrada per la seva banda en la federació regional. Analitzarem
aquesta organització des de la base prenent com a exemple la secció local de
Molins de Rei.
La secció local és l’òrgan territorial bàsic d’ERC.
Agrupa la militància amb residència en el seu àmbit, preferentment municipal.
La secció local de Molins de Rei compta aproximadament amb 125 afiliats, què
són convocats per l’Assemblea Local al menys dues vegades l’any. En aquetes
assemblees s’escull l’Executiva Local i la Presidència amb validesa per un
màxim de dos anys (els càrrecs electes poden optar a la reelecció), mitjançant
sufragi universal entre els participants. L’Executiva Local és la responsable
de la direcció i administració de la secció local i ha d’estar formada almenys
per set membres. En e cas de Molins de Rei, aquesta té nou membres, ja que
incorpora una Secretaria d’Atenció a la Militància i Seu Local, i una
Presidència Honorífica, segons acord pres en assemblea. Les seccions locals
disposen de plena autonomia per la seva actuació dins l’àmbit municipal, sempre
i quan segueixin les línies generals establertes pels òrgans directius d’ERC, amb
l’única limitació de l’establiment de pactes o acords amb altres
organitzacions, per el que necessiten la conformitat de l’Executiva Nacional.
Un esglaó per sobre de la secció local, és troba la
Federació Comarcal, que agrupa tota la militància adscrita a les seccions
locals de cada comarca. La secció local de Molins de Rei pertany a la Federació
Comarcal del Baix Llobregat. L’esquema organitzatiu de les federacions locals
és molt similar al de les seccions locals, amb l’afegir d’un òrgan de govern,
la Permanent Comarcal d’almenys 8 membres. En el cas del Baix Llobregat,
s’afegeixen a la Permanent, la Secretaria d’Acció Política i la Diputada pel
Baix Llobregat, en la persona d’Anna Simó. Dins la Permanent no hi trobem cap
representació de la militància de Molins de Rei.
Com a sostre de la piràmide territorial s’articulen
les federacions regionals, que composen les militàncies de les federacions
comarcals de cada regió. ERC divideix el territori en 12 regions, entre les
quals Molins de Rei pertany a la Regió 1 (Metropolitana de Barcelona). En
aquest cas, l’esquema organitzatiu és idèntic al de les federacions comarcals.
Els
òrgans de govern
Segons defineix l’Estatut, en el seu Títol IV, Article 30, l’òrgan de govern sobirà
del partit és el Congrés Nacional. Aquest és reuneix cada 4 anys i convoca a la
totalitat de la militància d’ERC. Prèviament a la celebració del Congrés són
convocades eleccions independents i separades per a l’elecció dels càrrecs de
President i Secretari General, habilitant-se les seus locals com a col·legis
electorals. Un cop iniciat el Congrés, el Secretari General escollit presenta
una llista de candidats a ocupar les Vicesecretaries, i aquestes un cop
aprovades per majoria absoluta, presenten els candidats a les Secretaries. Tots
aquests càrrecs electes formen part de l’Executiva Nacional, juntament amb els
presidents de les federacions regionals, el president del Consell Nacional
(màxim òrgan de govern entre congressos), representants de les JERC i tots els
representants d’ERC amb càrrec electe a les principals cambres legislatives del
país. Com veiem, la noció participativa que s’intueix a nivell local, es va
difuminant en benefici de la creació d’una autèntica elit política a mesura que
anem escalant en la piràmide organitzativa.
Un
sospir participatiu
Tot i que l’organització interna del partit promou
clarament la lògica representativa, hi ha determinades qüestions que obren una
escletxa a l’esperança participativa: el Títol VIII dedicat a les llistes
electorals deixa en mans de les assemblees locals l’elecció dels candidats
municipals. En el cas de comicis que superin l’àmbit municipal, les llistes
surten dels congressos comarcals o regionals, però serà l’Executiva Nacional
qui n’ordeni els candidats a la llista definitiva.Com a fet gairebé anecdòtic,
dir que qualsevol militant pot presentar la seva precandidatura a la
Presidència de la Generalitat de Catalunya, si obté el recolzament del 10% de
la militància d’ERC. En aquest cas hauria de lluitar contra el candidat o
candidats proposats per l’Executiva Nacional o pel Consell Nacional.
Conclusions
finals
Al llarg del present estudi, hem parlat d’ERC, però
les conclusions del mateix podrien aplicar-se a qualsevol partit de l’espectre
polític actual. Hem vist com el sistema organitzatiu del partit promou una
estructura fortament jerarquitzada, que fa que difícilment la veu del militant
de base de Molins de Rei (en el cas utilitzat com a exemple), pugui fer-se
sentir en les altes instàncies de govern del partit. Les decisions polítiques i
socials són preses en aquests alts nivells, moltes vegades oblidant les
demandes i necessitats reals de les seves bases, en benefici d’interessos
electoralistes o simplement de partit. El militant de base és considerat, en el
millor dels casos, com a simple elector de les persones que el representaran en
el món de la política, ja sigui a nivell intern de partit o a escala
governamental. Per tant, estem davant del triomf sense pal·liatius de la lògica
representativa.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada