A mitjans del segle XIX, Adolph Wagner va formular la
seva llei del creixement de l’activitat pública, on ja preveia l’ampliació
progressiva de les actuacions de l’estat, i en conseqüència el creixement de la
despesa pública. Podem considerar aquesta llei com la precursora del que a
partir de 1945 serà conegut com l’estat del benestar, experiència pròpia de les
economies de mercat capitalista i de règims polítics amb democràcia pluralista,
caracteritzat per l’intervencionisme social i econòmic (en major o menor grau
segons els països) de l’estat, amb l’objectiu de reduir les desigualtats que es
donen en el conjunt de la societat.
Orígens i gestació de
l’estat del benestar
Com hem vist, un dels primers en parlar de l’estat del
benestar, va ser Adolph Wagner. Pocs anys abans el jurista alemany Lorenz von
Stein ja havia teoritzat sobre les reformes socials necessàries per corregir
les desigualtats de la societat industrial. Diversos factors derivats de la
Revolució Industrial van aplanar el camí cap a la conscienciació de la
necessitat d’una intervenció per part de l’estat en determinats camps:
·
Les mutualitats i
associacions obreres de caire assistencial, amb l’objectiu de donar resposta a
les mancances inherents al món industrial en el sentit assistencial.
·
L’aparició d’una nova
pobresa urbana, amb la creació d’institucions municipals encarregades de donar
suport a aquest col·lectiu.
·
El naixement de les
primeres legislacions laborals, amb la intervenció de l’estat com a mediador
entre treballadors i empresaris en temes com els accidents laborals, molt
freqüents en l’època.
Altre factor determinant en la evolució cap a l’estat del
benestar, va ser l’extensió de la democràcia des de principis dels segle XX,
afavorida per la implantació progressiva del sufragi electoral a la totalitat
de la població. Però, sens dubte, el gran impulsor de la reforma social va ser
l’economista anglès William Henry Beveridge, que amb el seu informe sobre la
seguretat social anglesa l’any 1942, va establir les bases de la instauració de
l’estat del benestar per part del govern laborista un cop acabada la Segona
Guerra Mundial. En aquest informe, per primer cop, es reconeixia el dret de
tots els ciutadans a participar en els beneficis de l’economia, i que era
responsabilitat de l’estat donar-li accés a aquests. En aquest sentit, es va
crear l’any 1948 el National Health Service, amb assistència sanitària gratuïta
per a tota la població. L’influencia de l’informe Beveridge va ser crucial a
l’hora del desenvolupament posterior de l’estat del benestar, no només a
Anglaterra, i per aquest motiu el seu autor ha estat considerat com el pare de
l’estat del benestar contemporani.
Models
d’estat del benestar
En una primera aproximació, podem dividir els estats del
benestar en institucionals, caracteritzats per la universalització dels serveis
prestats, o residuals, amb una intervenció estatal limitada a segments socials
específics i marginals. A partir dels treballs d’Esping-Andersen, actualment
catedràtic de sociologia de la Universitat Pompeu Fabra, es va fer una
classificació dels països en funció dels seus sistemes de benestar. Els
criteris que va utilitzar per la confecció de les categories, es basaven en la
relació establerta entre l’estat i el mercat, en el grau de desmercantilització
i en l’estructuració social provocada per la intervenció pública. Aquets
criteris donaven com a resultat tres categories d’estat del benestar on podem
agrupar els països: liberal, corporatista i socialdemòcrata.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada