1.
Quins aspectes del
pensament presocràtic van influir sobre Plató i quins del pensament sofista.
L’obra
de Plató està clarament influenciada pels pitagòrics en la seva concepció
d’inferioritat del cos sobre l’ànima, i en l’origen celestial i preexistent
d’aquesta. També accepta la Teoria dels Nombres i considera les matemàtiques
com la ciència de la raó demostrativa. En aquest sentit defensa, com
Parmènides, la superioritat del pensament basat en la raó sobre el fonamentat
en experiències canviants. Accepta, com Heràclit, l’existència al món sensible,
i postula la intel·ligència com el mitjà per captar el logos, autèntic dipòsit de la veritat. Amb Sòcrates, el seu gran
mestre, coincideix en la funció última de la filosofia, que es esbrinar què és
el Bé, i què són els conceptes, que Plató associa a una Idea per cadascú
d’ells. Rebutja de pla, el relativisme retòric dels sofistes, tot i coincidir
amb ells en la possibilitat d’aprenentatge de la virtut (areté).
2.
Quin és el sentit
del mite del carro alat? Es pot trobar alguna relació entre aquest mite amb
altres realitzacions (religioses, artístiques, etc.) de la història de la
cultura occidental?
Plató s’imagina l’ànima com un carro alat arrossegat per
dos cavalls, un de blanc (que representa les tendències profitoses de l’home),
i un de negre (que es correspon amb les més baixes tendències humanes). Tots
dos són guiats per l’auriga, que és la raó. Doncs bé, les nostres ànimes,
anteriorment a la seva vida actual, van conviure amb les Idees, i les van
conèixer de manera intuïtiva. Quant s’aparten de la contemplació de les Idees,
cauen al món material i s’instal·len en un cos mortal. Quan aquest cos mor, es
produeix el judici de les ànimes (que son immortals), en funció del tipus de
vida que han portat, si s’han deixat endur per les baixes tendències humanes o
bé si han abraçat les tendències profitoses guiades per la raó. Trobem un clar
paral·lelisme entre aquest mite i el Judici Final de la religió cristiana.
3.
Què són les Idees
platòniques?
Per Plató la Idea és el concepte universal d’una cosa, la
seva forma pura, però mai es pot considerar una cosa, doncs no és matèria. Per
a ell, hi ha dos mons: el món intel·ligible (el món de les formes pures, és a
dir, el món de les Idees), i el món sensible, que és el món de la matèria en el
qual els objectes son còpia, imatge o reproducció de les formes pures. Per
tant, les Idees son entitats universals i perfectes, els models de les coses
materials (l’única i veritable realitat), i en conseqüència només podem arribar
a elles per mitjà de la intuïció i el raonament, mai amb els sentits. Podem
parlar d’una “bella flor”, però ens estarem referint a un objecte material, no
pas a la Idea de “bellesa”, que existeix més enllà de l’objecte en que està
representada.
4.
Quina relació
s’estableix entre l’antropologia, l’ètica i la política platòniques?
L’antropologia, l’ètica i la política platòniques estan
relacionades per la recerca de la virtut. En efecte, individualment, l’home
esta obligat al compliment de les virtuts per, un cop s’hagi desprès del seu
cos mortal, aconseguir tornar a ser ànima pura. En el camp social, la creació
d’una societat més justa obliga a la recerca d’una virtut política com és la
justícia, que equilibri i controli a la resta de virtuts i les faci possibles.
Per tant, l’ètica platònica implica comportar-se de manera que sigui factible
participar en la Idea del Bé. Però no tothom esta capacitat per assolir el
coneixement de la Idea del Bé, i només els que ho aconsegueixin estan
capacitats per a governar. Com que els filòsofs dediquen tota la seva vida a
participar del Bé, son els més qualificats per al govern i per convertir-se en
el que anomena filòsof-rei.
5.
Per què degenera la
Ciutat ideal platònica?
El concepte de Ciutat Ideal platònica és absolutament
totalitari doncs aspira a controlar tots els aspectes de la vida humana,
incloent-hi els sentiments i les emocions dels seus habitants. Partint de
l’estratificació social que proposa Plató, en que les classes venen marcades
pel tipus d’ànima de la persona, en compte de per les seves possessions
materials, es busca una harmonia entre la persona i la funció que fa en la
societat. Però tots els avantatges teòrics de la Ciutat Ideal (igualtat entre
els seus habitants, en conseqüència desaparició de robatoris i violències,
aflorament de l’harmonia moral...), no poden estar cimentats en la supressió de
totes les llibertats individuals com postula Plató. Tot i això, el mateix Plató
és el primer en no confiar en la realització total del seu ideal, senzillament
perquè “la perfecció no és possible en aquest món”.
quina relació s'estableix entre el cos i l'ànima?
ResponEliminaPlató considera el cos com la gàbia que empresona l’ànima. La seva unió és accidental, doncs l’ànima pertany al món intel•ligible, al món de les Idees d’on prové, mentre que el cos és una identitat sensible. Si estàs interessat en la Filosofia, et recomano la magnífica web de Ramon Alcoberro, on trobaràs articles de tot tipus. Sobre Plató i l’ànima, concretament, http://www.alcoberro.info/planes/plato6.htm
ResponElimina