L’intel·lectualisme
moral neix amb la teoria socràtica segons la qual la virtut s’identifica amb el
saber, o dit d’altra manera, que ciència i moralitat són el mateix. Per a
Sòcrates, l’experiència moral es basa en el coneixement del bé, i només si es
coneix que és el bé i la justícia es poden realitzar el bé i la justícia.
Aquesta associació entre virtut i saber porta a la paradoxa d’afirmar que ningú
fa el mal voluntàriament, o que només els ignorants obren malament. Sòcrates es
pregunta perquè quan hem de construir un edifici deixem que l’arquitecte imposi
el seu criteri, i quant es tracta de prendre decisions sobre el bé de la ciutat
i les lleis més adequades per a la convivència, deixem que tothom opini i ens
sotmetem a la majoria en comptes de cridar a aquell que sap d’aquestes
qüestions. En resum, per a l’intel·lectualisme moral de Sòcrates, els assumptes
morals i polítics han de deixar-se en mans dels experts. Plató segueix fil per
randa, aquests supòsits en les seves teories polítiques, en les que defensa el
govern dels filòsofs, els únics que s’acosten a la contemplació de les Idees, i
per tant al Bé i al triomf de la raó. Aristòtil es mostra crític amb aquesta
teoria, apel·lant a l’experiència sensible i a la pròpia consciència, i
introduint el concepte de la debilitat de voluntat: per a ell és pot fer el mal
sabent que s’obra mal, sense ser un ignorant. Posteriorment, trobem altra
crítica als postulats de Sòcrates en l’obra tomista Suma Teològica, quan afirma que les conclusions socràtiques
procedeixen d’un fals supòsit “porque
la parte apetitiva no obedece a la razón en total disponibilidad, sino con
cierta resistencia”, identificant la “parte apetitiva” amb la voluntat i el desig.
Se solen
considerar versions històriques posteriors de l'intel·lectualisme moral algunes
tendències d'ètica social que sostenen, de diverses maneres, que «tot
delinqüent és un ignorant», on la ignorància, més que una situació individual i
subjectiva, remet a la falta de condicions socials, assistencials i culturals
que solen produir moltes formes de delinqüència. En aquest context, cal
emmarcar determinades posicions actuals que defensen la substitució de les
presons per escoles, com a mesura més eficaç en la lluita contra la
delinqüència.
La meva
visió personal no és tan ideal com la expressada per Sòcrates; no crec en la
total dependència entre ciència i moralitat, o entre virtut i saber, i al llarg
de la història em tenim prou exemples d’això: si parlem en un sentit material,
científics entregats al desenvolupament d’armes de destrucció massiva, i en un
sentit més moralitzant, homes de l’església amb una profunda formació,
involucrats en escàndols sexuals amb menors. Si ho veiem des del punt de vista
polític, l’aplicació de l’intel·lectualisme moral és sinònim de règims
antidemocràtics i de la creació d’elits que poc tenen a veure amb la igualtat
de drets i possibilitats que tots els homes haurien de tenir.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada