Per poder respondre a la pregunta cal fixar que entenem
per coneixement. En primer lloc, hem de dir que el coneixement no és un fet
aïllat, sinó un procés, una capacitat humana d’emmagatzemar informació que ens
arriba per diferents vies (experiència, aprenentatge...), i que involucra diferents
agents, com el subjecte (el jo), l’objecte (allò a conèixer), el tractament (la
interrelació i comparació amb altres dades ja conegudes), i l’apropiació (la
representació interna de l’objecte). La culminació d’aquest procés es
l’elaboració (mitjançant el llenguatge) de proposicions que justifiquen la
certesa del nostre raonament.
Plató ens diu que el
nostre coneixement no és més que un “record” construït en base a les imatges
terrenals de la veritable realitat, què és troba al món de les Idees.
Posteriorment, diverses teories al llarg de l’historia estan relacionades amb el
tema de la construcció del coneixement. Descartes defensava l’existència
d’idees innates com per exemple els principis de la lògica o les idees
matemàtiques, així com el concepte de “Déu”, i la seva presència en la ment
humana. Els empiristes ens parlen de les informacions sensorials i de
l’experiència com la base de la construcció del coneixement i neguen qualsevol
mena d’idees innates. Kant amplia les tesi dels empiristes incorporant a la
construcció del coneixement, una sèrie de conceptes que ell anomena
transcendentals o categòrics (causalitat, afirmació, negació...), que fan
possible que puguem entendre les idees que ens dona l’experiència. El moviment fenomenològic
encapçalat per Edmund Husserl propugna com a base del coneixement, la intuïció,
l’acceptació dels fets tal i com se’ns mostren. Finalment, la corrent
hermenèutica vincula la possibilitat de la construcció del coneixement a les
condicions canviants de l’entorn en que es produeix.
El contrapunt a
totes les diverses aproximacions a la construcció del coneixement, el trobem en
l’escepticisme, teoria segons la qual no és possible el coneixement i davant de
qualsevol fet s’ha de plantejar algun dubte. Però alguns filòsofs mantenen que
l’escepticisme és necessari per trobar un punt de partida inicial que permeti a
la filosofia construir el mapa del coneixement, afirmació amb la que estic
totalment d’acord.
Personalment, penso
que sí és possible conèixer a partir de les experiències, tot i que la raó juga
un paper fonamental en la construcció d’aquest coneixement, i em defineixo com
a relativista cultural, ja que no podem pretendre dogmatitzar la nostra visió
del món i de la veritat i imposar-la a cap altre societat amb un
desenvolupament cultural diferent, ni a l’inrevés, amb el que ens trobem amb
diferents “veritats” valides per a cada conjunt social.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada