La pintura espanyola va tenir diversos
centres de producció al llarg del segle, destacant per sobre dels altres la Cort
madrilenya, València i Sevilla (aquest últim, l’únic constant durant tot el
segle). En un primer moment, la pintura espanyola encara conserva un cert
lligam amb el manierisme, que ràpidament evoluciona cap a un naturalisme pietós
en la figura del català Francesc Ribalta, estil que va perdurar fins a final de
segle en l’escola valenciana. A Madrid, el segle comença amb l’esclat dels
retratistes, en bona part degut a la continua demanda de la família reial i la
noblesa. A aquest període pertanyen Juan Pantoja de la Cruz, i els seus
deixebles Rodrigo de Villandrando i Bartolomé González Serrano, tots dos
pintors del rei, i el gran Bartolomé Carducho, part fonamental en la gènesi de
l’escola madrilenya, artista florentí arribat a la cort l’any 1585 per
col·laborar en els treballs de l’Escorial. Carducho, pintor de formació
toscana, va configurar el seu art amb la influència del rigor teològic
espanyol, acompanyat en tot moment del seu germà, Vicente, considerat
posteriorment com el més gran pintor del seu temps. Segons diu Pérez de
Montalbán, “no cede en importància a ninguno de los grandes de la primera
generación del siglo.[...] Supera en fecundidad a todos ellos y no cede en
corrección pictorica a ninguno”. Tots dos germans van traslladar-se a
Valladolid amb motiu de l’estància de la Cort a la ciutat castellana, on
treballen per el duc de Lerma, posant els fonaments d’una escola pictòrica
temporal (només activa mentre la Cort habitava en la ciutat) dedicada a la
producció d’obres per a convents i fundacions pietoses. Altre ciutat amb una
marcada personalitat pròpia és Toledo, capital imperial fins a l’establiment a
Madrid de la Cort de Felip II. Recordem que El Greco, viu fins l’any 1614, i
que els seus últims anys coincideixen amb un dels períodes de màxima producció
artística del pintor cretenc. Artistes com Juan Sánchez Cotán o Luis Tristán,
(deixeble de El Greco), i Pedro Orrente són els més representatius d’aquesta
escola toledana.
Con hem vist, Francesc Ribalta va donar els
primers passos a València cap a un naturalisme que va perdurar durant la major
part del segle a l’escola valenciana. Aquesta va rebre una forta influència de
l’esperit contrareformista de l’arquebisbe Sant Joan de Ribera fundador del
Col·legi del Corpus Christi, en el que van treballar els principals pintors de
l’època. Alguns d’aquests pintors van traslladar-se a l’Aragó, rescatant del
buit la pintura aragonesa, inexistent a principis de segle.
Capítol apart, mereix l’escola sevillana, de
clara tendència manierista al començament del XVII. L’abundància de convents,
esglésies i fundacions, i l’especial cura per l’ortodòxia catòlica en aquesta
ciutat (Sevilla era la porta del Nou Món, i d’allà sortien la majoria
d’expedicions), proporciona als pintors sevillans la tasca de subministrar
produccions visuals i devotes que havien de ser entregades amb suma celeritat. El
panorama sevillà comença amb Francisco Pacheco, sogre de Velázquez, i continua
amb Juan de Roelas, autèntic introductor del naturalisme venecià, o Francisco
de Herrera, el Viejo, per culminar amb Alonso Cano i Zurbarán, pintor monàstic
per excel·lència, i ja en el darrer terç del segle amb Bartolomé Esteban
Murillo i Juan Valdés Leal.
Per sobre de totes les escoles citades,
destaca l’escola madrilenya, afavorida per la ubicació de la cort i per les
grans obres religioses com el monestir de l’Escorial. Comença el segle amb els
germans Carducho. La primerenca mort de Bartolomé l’any 1608, representa
l’ascens de Vicente al càrrec de pintor del rei i a la multiplicació dels
encàrrecs de convents, esglésies i fundacions reials. La seva activitat va ser
molt extensa, però l’arribada de Velázquez a la Cort va representar una pèrdua
de protagonisme a partir de l’any 1622. Fins i tot van competir per
l’adjudicació de l’encàrrec de la pintura sobre la temàtica de l’expulsió dels
moriscs, concurs que va guanyar amb claredat el pintor sevillà.
Mica en mica, es va introduint a Espanya el
tenebrisme naturalista de Caravaggio, personificat en l’obra de Juan Bautista
Maino i de Pedro Nuñez del Valle, que van viatjar a Itàlia i van portar a
Espanya les noves tendències artístiques. Maino era monge dominic, i va formar
part del jurat que concedí el premi a Velázquez en el concurs de l’expulsió
dels moriscs.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada