El mot “modernitat” s’associa amb un
temps i una localització geogràfica determinada. L’espai geogràfic és Europa i
el temps comença amb la Il·lustració al segle XVIII, arribant al seu màxim exponent a partir dels
postulats de Auguste Comte en la primera meitat del segle XIX.
“La modernitat marca el punt de ruptura
entre el pensament teològic i el pensament científic i crític”. En aquest
sentit, podem considerar com a societats modernes, aquelles que progressivament
van abandonant les concepcions religioses que expliquen la realitat del seu
entorn i les substitueixen per altres de caire més racional.
EN QUIN SENTIT ÉS
MODERN EL PENSAMENT IL·LUSTRAT? RELACIÓ ENTRE LA IL·LUSTRACIÓ I “PROGRÉS”. PAPER
QUE SE LI ATORGA A LA CIÈNCIA. PERQUÈ ES CONSIDERA ELS PHILOSOPHES COM A PRECURSORS DE LA CIÈNCIA SOCIAL?
El pensament il·lustrat és modern tant
pel que significa de trencament amb les idees tradicionals amb una gran
influència religiosa, com per la manera de crear i difondre el nou pensament,
que deixa de dependre de la institució eclesiàstica que fins aleshores havia
monopolitzat (i d’alguna manera censurat), l’arribada de la cultura al poble.
Durant l’època de la Il·lustració es van
crear institucions com les acadèmies científiques, es van multiplicar les
publicacions dedicades a assumptes literaris, artístics o filosòfics, o es van
crear les primeres biblioteques a on es podia acudir a llegir revistes o
participar en reunions en que es debatien temes d’actualitat.
Totes aquestes novetats van crear les
condicions necessàries per que els intel·lectuals poguessin difondre les seves
idees amb molt més abast i amb major llibertat que fins aleshores, i per que un
dels trets característics de la Il·lustració, com és el concepte de progrés (entès com la idea de que l’aplicació
dels mètodes científics milloraria les condicions de vida de l’ésser humà i acabaria
amb les injustícies socials), tirés cap endavant amb l’ajut inestimable de la
ciència, paradigma de la raó per els philosophes.
Basant-se en el coneixement empíric, els philosophes, volien donar resposta a
tots els interrogants tant de tipus natural com social, aplicant els mateixos
mètodes científics al seus treballs. Aquests es van centrar en la tasca
d’intentar millorar una organització social que consideraven desfasada i
injusta, i es poden considerar com a precursors de les ciències socials en el
sentit de que per primera vegada es tenia en compte a l’individu.
PRINCIPALS CANVIS QUE IMPLICA
LA MODERNITAT SEGONS COMTE, MARX, DURKHEIM I WEBER
L’adveniment de la modernitat va suposar
tota una sèrie de canvis socials, econòmics i polítics, que van tenir diverses
explicacions per part dels grans pensadors de l’època.
D’una banda trobem a Comte i Marx que van
elaborar teories explicatives de l’evolució de la història universal des de diferents
punts de vista, Comte des del positivisme i Marx des del materialisme històric.
Juntament amb Durkheim creien que la ciència podia servir de suport per a una
organització social més justa. Weber en canvi, era més escèptic.
Segons Comte, un cop traspassats els
estadis teològic i metafísic, s’arribaria a l’estadi positiu que representaria
la generalització del pensament científic en tots els ordres de la vida. Marx
parla del modes de producció com el tret més característic de la història i diu
que un cop superats els modes de producció antic, feudal i capitalista,
s’arribarà al mode de producció socialista, a on per primera vegada, les
relacions de producció no estaran fonamentades en les desigualtats i els
conflictes d’interessos. Durkheim pensa que el veritable motor del canvi és la
nova organització en la divisió del treball que propicien les societats
modernes, amb una gran especialització i un cada cop major nombre d’ocupacions.
Weber ens parla del procés de racionalització que ha tingut la humanitat al
llarg de la història, que no ha sigut homogeni ni en totes les societats ni en
tots els àmbits, recollint les teories dels seus predecessors en una única
teoria global, on cada una de les dimensions anteriors té una part important i
complementaria dintre del tot.
En general, tots quatre pensadors
defensen la substitució de la religió per la ciència com a catalitzadora del
pensament humà. Per ells les societats modernes es caracteritzen per un
progressiu abandonament de la religió com a forma d’explicar els fets, i per
l’acceptació dels mètodes científics d’investigació que donen sentit a fenòmens
fins llavors inexplicables sense la intervenció d’una força superior.
Altre punt de concordança és la
importància que donen a “l’home comú”, centre de les seves teories i de les
seves preocupacions. Comte adreça als sectors més populars els seus programes
d’educació i confia en millorar les seves condicions de vida. Marx atorga a la
classe treballadora el protagonisme decisiu en els canvis socials. Durkheim
parla de l’anomia com el gran perill de les societats modernes, mentre que
Weber ens expressa el desencantament del món que es produeix com a conseqüència
del replegament de la religió sobre ella mateixa.
IMPACTE DE LA MODERNITAT EN
LA NOSTRA EXPERIÈNCIA I LA NOSTRA CONSCIÈNCIA
Les societats modernes i els seus
processos de racionalització porten implícits una sèrie de perills que ja van
definir els fundadors del pensament sociològic:
- Anomia:
és la manca de
límits per als nostres desitjos i aspiracions. La instauració del mercat
com a entitat reguladora de la nostra societat, en detriment de la religió
o el poder, ha provocat un augment considerable de l’anomia, doncs s’ha
revelat com una institució anàrquica i descontrolada. La societat moderna
és una gran creadora de noves necessitats, que difícilment es poden
satisfer amb els mitjans de que disposem, fet que provoca la continua
recerca de nous mitjans que satisfacin aquestes necessitats provocades.
- Alienació: el desenvolupament capitalista
condueix a l’empobriment creixent del proletariat, no només econòmic sinó
moral. El treballador cada cop veu com menys seu el fruit del seu treball,
el que ho converteix en absurd i rutinari.
- Desencantament
del món: a mesura
que avança el procés de racionalització, cada cop més fets o fenòmens
tenen una explicació científica o racional, i això implica un
desencantament del món tradicional que fins ara ha existit en l’imaginari
col·lectiu. La conseqüència immediata és
el pas de la religió a un segon terme, i la seva desaparició
progressiva de l’àmbit públic, doncs ja no és l’encarregada de donar
sentit a la vida. En canvi, no trobem cap altre institució que pugui
substituir-la en aquesta tasca, i això aboca a l’home modern a un
sentiment de desemparament, fet que provoca que es plantegi seriosos
interrogants sobre el sentit de la seva vida.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada