Nascut a Fuente de Cantos (Badajoz), fill
d’un comerciant, de ben petit va demostrar una extraordinària habilitat pel
dibuix, fet que va propiciar que el seu pare el portés a Sevilla a l’edat de 16
anys per rebre educació pictòrica al taller de Pedro Díaz de Villanueva, on va
romandre durant tres anys. Format en el tenebrisme més pur, va evolucionant
lentament fins dotar a les seves composicions d’un aire més colorista sense
abandonar del tot els seus orígens. Les seves pintures són un tribut al
transcendent, expressat amb gran intensitat i amb una atmosfera misteriosa que
sublima la devoció. El seu estil ja va sortir a la llum amb les primeres
creacions, i es caracteritzava per la seva manca d’habilitat per representar
les perspectives i la falta de coherència espacial, acompanyades, això si, per
una gran minuciositat que el permet reproduir objectes de manera tan real que
semblen sortir del quadre, una intensa expressivitat en els rostres i una
particular concepció del color.
El seu primer gran encàrrec fou pel convent
de San Pablo el Real a Sevilla. Va acceptar un preu molt baix (4.000 reals, o 380 ducats, quatre
vegades menys que el que cobraría al cap de tres anys per un encàrrec similar) per la confecció
de 21 teles, amb la intenció de donar-se a conèixer i introduir-se en el mercat
sevillà, molt competitiu en aquella època. Fins i tot va incloure una clàusula
al seu contracte que deia: “y si algunos dellos
non contentare a el dicho padre prior, me lo puedan volver que yo me
obligo de lo recibir uno, dos o mas quadros lo quales me obligo de tornar a hacer
de nuebo”. Poc després, l’any 1627 va pintar per aquest mateix convent el Crist crucificat (imatge), pesa d’excepcional
qualitat avui exposada a l’Art Institute de Chicago, en la que trobem el
Zurbarán més caravaggista, definit pel seu tenebrisme rigorós. La composició va
rebre l’elogi dels seus contemporanis, que van arribar a dir: “que todos los
que lo ven y no lo saben creen ser de escultura”.
L’èxit d’aquestes pintures li va proporcionar
l’encàrrec d’una sèrie de 22 teles amb la vida de Sant Pere Nolasco pel convent
dels mercedaris a Sevilla. A aquesta sèrie pertany l’Aparició de Sant Pere a Sant Pere Nolasco, actualment al Museu del
Prado i que comentarem més endavant. També treballa per el convent franciscà de
Sant Bonaventura i per la Trinitat Calçada de Sevilla, on signa el seu contracte
com a “pintor desta ciudad de Sevilla”. La seva fama creixent provoca l’enuig
del gremi de pintors sevillans, encapçalats per Alonso Cano que pretenen sense
èxit que el pintor foraster passi les proves exigides davant els examinadors
del gremi per establir el seu taller a la ciutat. La protecció del Vescomte de
la Corzana, representant del rei, li va estalviar el tràngol per un pintor ja
consagrat, de tenir que passar aquestes proves. L’any 1634 és convidat a
participar en la decoració del Palau del Buen Retiro. La seva col·laboració
consisteix en 10 teles amb episodis de la vida d’Hèrcules i dos grans
composicions sobre batalles. El seu pas per Madrid suposa una evolució cap a
plantejaments més clàssics amb un tenebrisme clar més en l’onda de Maíno o
Núñez. Mostra d’aquesta evolució són el retaule major de la Cartoixa de Xeres
(avui dispers), o el conjunt del monestir de Guadalupe. En els anys quaranta
del segle, amb motiu de la crisi econòmica que assola el país, Zurbaràn i el
seu taller fixen els seus ulls en el mercat americà, on envien diverses
partides de quadres amb sèries de sants fundadors d’ordes religioses, verges,
màrtirs, retrats de reis... en busca d’uns ingressos econòmics amb els quals
apaivagar la crisi. L’any 1649, una gran epidèmia de pesta arrasa Sevilla,
matant al seu fill Juan i a bona part de la seva família, començant un
progressiu declivi en la seva producció, amb un lleuger canvi d’estil:
s’accentua la difuminació del rigor tenebrista, el modelatge més tou i una
major delicadesa en les composicions. En els últims anys de la seva vida va
alternar la creativitat artística amb el comerç de sedes i ornaments tèxtils,
que van fer que la seva situació econòmica en el moment de la seva mort es
correspongués a un nivell mitjà-alt en la societat del moment. Va ser enterrat
al convent dels Agustins Recoletos de Madrid.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada