El model de Reforma
anglès, l’anglicanisme, poc va tenir a veure amb la resta de reformes
continentals. De bon començament, es va tractar d’una raó d’Estat, motivada per
la negativa de la Santa Seu de concedir el divorci a Enric VIII, i que va
provocar el trencament definitiu amb Roma, proclamant-se el monarca Tudor cap
de l’Església d’Anglaterra, i encetant la desamortització dels monestirs
catòlics de la nació, repartint les propietats d’aquests entre l’alta burgesia.
L’any 1535 es va publicar la Bíblia traduïda a l’anglès, i el monarca va
ordenar que a tota església hi hagués un exemplar traduït. Posteriorment,
durant el regnat de Maria Tudor, es va viure un període de recatolització, que
es va tornar a interrompre amb l’arribada al poder d’Isabel I, que va dictar
una nova Acta de Supremacia que consolidà l’anglicanisme a Anglaterra. L’any
1560, el Parlament escocès, influït per les doctrines del reformador John Knox, fa del calvinisme la religió
oficial del regne, alhora que el luteranisme i el protestantisme s’escampen per
l’Europa centreoriental a Bohèmia, Moràvia o Polònia.
Com veiem, una
variant o altre de protestantisme s’havia estès amb rapidesa i facilitat per
gran part del centrenord d’Europa, en part per una qüestió d’oportunisme. Els
reformadors deien allò que molts esperaven escoltar, i la conjuntura social de
l’època va afavorir la seva expansió. També va influir el suport que alguns
senyors i prínceps alemanys van donar a Luter de bon començament, al trobar-se
identificats en la discussió de la supremacia del poder pontifici al civil, i
això va fer despertar els seus sentiments antipapals.
Paral·lelament a
l’expansió del protestantisme pel centrenord d’Europa, es va començar a gestar
un profund canvi en el lideratge
econòmic i intel·lectual, en benefici de les nacions que acollien les tesis
reformistes. En segles posteriors, els sociòlegs alemanys van trobar diferents
explicacions. Karl Marx, va veure en
el protestantisme la ideologia del capitalisme, la conseqüència religiosa d’un
fenomen econòmic. Wemer Sombart va
invertir la formula, afirmant l’existència d’un esperit creatiu en el
capitalisme, que tindria el seu origen en l’emigració del jueus de Lisboa i
Sevilla cap a Hamburg i Amsterdam, i fonamentant la seva expansió en els
esdeveniments socials del segle XVI. Però les teories més acceptades, són les
de Max Weber, que al igual que
Sombart, parla de l’esperit del capitalisme, però situa el seu origen en la
nova ètica protestant de Calví. Segons Weber, els creadors del capitalisme
modern eren homes amb una gran disciplina moral, que els portava a situar la
seva religió en el exercici metòdic del seu treball vocacional, menyspreant el
luxe i l’ambició social, i per tant amb l’única possibilitat de reinvertir els
seus guanys en la seva vocació, i així acumulant més riqueses. Aquesta
disciplina moral que els guiava, era la nova ètica calvinista. Efectivament, si
fem una ullada a l’historia econòmica d’Europa, veiem que a mitjans del segle
XVII, els grans empresaris, tant en els països catòlics com en els protestants,
són calvinistes, tot i que molts d’ells amb una certa mancança d’ortodòxia
doctrinal. Però el decisiu per Weber no és aquesta ortodòxia, sinó el dipòsit
moral que la seva fe ha creat en ells, que ell anomenava “ascetisme mundà”. Si
observem en profunditat les característiques d’aquets nous empresaris ens
adonem de que la gran majoria d’ells eren flamencs immigrats, calvinistes per
adscripció, però no necessariament per devoció.
En l’actualitat, la
tendència és pensar que el gran flux migratori que va caracteritzar l’època, i
que va produir el gran canvi en el poder econòmic europeu, va estar motivat per
motius religiosos. Els empresaris que van marxar cap a zones on triomfaven les
reformes protestants, havien estat perseguits als seus països d’origen per les
seves creences. Bàsicament els podríem definir com erasmistes, que al igual que
els primers reformadors estaven en contra de tot l’aparell oficial eclesiàstic,
i a favor de l’estudi de la Bíblia i de la devoció personal. Aquests erasmistes
en els temps de la Reforma, van veure com la seva actitud mental, consentida
durant generacions per l’Església catòlica, era declarada herètica, i no van
dubtar a definir-se com a calvinistes i a emigrar a llocs on se sentien
protegits.
Com hem vist,
Reforma i capitalisme es troben en estreta relació. Max Weber va suggerir
aquesta relació com de causa i efecte, però la discussió encara és viva i el
problema no està resolt. Ningú avui en dia pot afirmar taxativament que aquesta
relació sigui com l’expressava Weber, ni
tampoc, que es degui a una simple casualitat i a una mera concordança en el
temps. Podríem considerar que es tracta d’una mateixa revolució social, viscuda
des de dos punts de vista diferents, les relacions dels homes amb Déu i dels
homes entre ells mateixos.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada