A finals del segle
XVI, Europa es trobava immersa en una gran quantitat de problemes que
reclamaven una rapida solució. L’Església havia consumat amb el Concili de
Trento la Contrareforma amb la que donava resposta a les tesis de Luter i havia
instaurat una forta disciplina dins del catolicisme. En aquest sentit, Espanya
es va convertir en el país catòlic per excel·lència, on la Contrareforma va
tenir un ressò més important. En el terreny artístic, la pintura i l’escultura
van crear un seguit de temes iconogràfics que van ajudar a l’Església a
expressar la seva noció de “veritat”.
El terme Barroc per
definir l’art del segle XVII i bona part del XVIII, va començar a utilitzar-se
a finals del segle XVIII i quasi sempre amb un matís despectiu. La paraula
sembla derivar del portuguès barrueco
(“perla irregular”). Francesco Milizia en el seu Dizionario delle belle arti del disegno de 1797, escriu: “Barroc és
el superlatiu d’allò que és extravagant, l’excés d’allò que és ridícul”. El primer en
valorar positivament el Barroc va ser Heinrich Wölfflin a finals del segle XIX,
definint-lo com un estil amb un llenguatge propi, diferent i oposat al del
renaixement.
A continuació farem un recorregut per la
pintura i l’escultura barroques a Espanya, posant especial interès en la
pintura del segle XVII, l’anomenat Segle d’Or de la pintura espanyola.
Antecedents
històrics
L’art barroc és el resultat de la confluència
de molts factors coincidents en el temps que van anar sumant fins la
configuració definitiva d’aquest estil. Entre d’altres es troben els avanços
científics de l’època, com les investigacions de Galileu sobre els planetes,
reflectits en les obres pictòriques de molts artistes, o la teoria de Copèrnic
sobre el moviment dels planetes al voltant del Sol, no acceptada plenament fins
més tard de l’any 1600 i que coincideix amb el triomf dels temes paisatgístics.
La constant ampliació del coneixement del món, amb el descobriment de nous
territoris va aportar la descripció de nombrosos llocs i cultures exòtiques
desconeguts fins aleshores.
Els esdeveniments polítics també van influir
poderosament en el món de l’art. Les monarquies absolutes de França i Espanya
van promocionar la creació de obres que proclamessin la grandesa i la
majestuositat de les seves corts. A nivell espanyol el segle XVII va viure el
regnat dels tres últims monarques de la Casa d’Àustria, i l’arribada dels
Borbons amb el nou segle. El XVII va ser un segle d’una progressiva decadència
econòmica, que no va començar a recuperar-se fins a finals del mateix. Els
motius d’aquesta decadència cal buscar-los en la mala gestió de les riqueses
provinents d’Amèrica i en les continues guerres en que es va veure involucrada
la monarquia espanyola en el seu afany de defensa del catolicisme. Fins i tot a
nivell intern va veure com Catalunya i Portugal es revoltaven l’any 1640. Les
conseqüències van ser nefastes per Catalunya: després d’un breu període
d’independència va caure sota el domini francès, per tornar a ser conquerida
per les tropes espanyoles, tot i que els francesos van acabar annexionant-se la
Catalunya Nord.
L’episodi que més va marcar la vida d’aquest
dos segles va ser la Guerra de Successió espanyola, entre 1700 i 1714. El
darrer rei de la Casa d’Àustria, Carles II, va morir sense descendència
directa, però en el seu testament va nomenar com a hereu el seu nebot-nét, el
príncep francès Felip de Borbó, que seria proclamat rei amb el nom de Felip V.
Això va provocar el rebuig de les potències europees (algunes d’elles
pretendents al tro espanyol) i el conflicte es va internacionalitzar. Però
també a nivell intern el conflicte va dividir a la societat espanyola,
principalment a Catalunya i València. La Generalitat catalana va donar suport
al candidat austríac, temorosa de l’esperit centralitzador i unitari dels Borbons
ja demostrat a França. La guerra va finalitzar amb la cessió de territoris a
Àustria, Anglaterra i Saboia, i amb la fi de la política imperial espanyola a
Europa, així com amb la unificació temuda pels catalans i la fi de les seves
institucions. L’arribada de la Il·lustració va suposar un moment de reformisme
que en cap cas va qüestionar el despotisme borbònic, sinó que el va utilitzar
per a intentar treure el país de la seva decadència. Tanmateix, aquest procés
de reforma va finalitzar a finals de segle coincidint amb les tensions entre la
Corona i l’Església, iniciades amb la expulsió dels jesuïtes l’any 1767.
Però, sens dubte, la religió va ser el
catalitzador principal i determinant de moltes de les característiques de l’art
barroc. Com hem vist, Espanya va esdevenir el defensor del catolicisme arreu
d’Europa i aquest fet es va traslladar al seu art. El caràcter espanyol, amb un
marcat individualisme i una defensa a ultrança dels valors espirituals, va
trobar en l’estil barroc una eina mitjançant la qual podia expressar la seva
intensa fe i la pietat del seu poble. El sector eclesiàstic va ser el principal
client de pintors i escultors, tot i que els pintors van gaudir del mecenatge
de la noblesa i de la cort. Per tant, monestirs, parròquies i confraries van
capitalitzar els encàrrecs escultòrics de l’època, principalment de imatges de
fusta policromada d’un gran naturalisme, la gran majoria figures per els passos
de les processons i retaules. En quant a la pintura, trobem una combinació del
naturalisme de l’escola valenciana i el realisme burgès de les obres de
joventut de Velázquez. Amb el regnat de Felip IV, arriben les composicions de
gran càrrega religiosa, amb Zurbarán com el seu màxim exponent.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada