Bartolomé
Esteban Murillo (1617-1682)
Bartolomé va néixer a Sevilla de pare
barber-cirurgià amb una discreta fortuna que li va permetre criar a tota la
seva descendència (14 fills) amb una certa comoditat. Era el més petit dels
catorze germans, i a la mort dels seus pares quan tenia deu anys va anar a
viure amb la família de la seva germana, casada amb Juan Agustín de Lagares.
Als divuit anys va entrar a formar part del taller de Juan del Castillo, mestre
pintor casat amb una cosina seva. Poques dades més es coneixen de la joventut
de Murillo fins l’any 1645 en que esta documentat el seu casament amb Beatriz
de Cabrera, que va donar com a fruit deu fills.
El primer encàrrec important que rep, és per
el claustre del convent de Sant Francesc, i esta compost per tretze teles, avui
disperses. La més coneguda de totes és La
cocina de los Ángeles (imatge), que
presenta l’èxtasi de fra Francisco de Alcalá, mentre els àngels fan la seva
feina a la cuina. La composició
recull el relat sobre Francisco Pérez, ajudant de cuina del convent durant trenta
anys, que un dia, entregat a la oració amb fervor, va descuidar les seves
obligacions, i en adonar-se del fet va veure com totes les seves tasques a la
cuina havien estat fetes miraculosament. En l’obra, Murillo barreja el
naturalisme i les natures mortes amb una lluminositat daurada i difusa que res
te a veure ja amb el tenebrisme.
El nivell de vida de Murillo és privilegiat,
en part per les rentes de les nombroses propietats que atresora, i també pel
rendiment del seu treball, que fa que en poc temps és converteixi en el primer
pintor de Sevilla, i que la gran majoria d’esglésies i convents de la capital
andalusa posseeixin obres seves. Un cop en el cim de la fama va decidir
millorar el nivell expressiu i tècnic de la pintura local, i amb tal objectiu
va fundar juntament amb Francisco de Herrera el Mozo una acadèmia de pintura en
la que els artistes poguessin exercitar-se i perfeccionar els seus recursos
tècnics. Aquest mateix any, 1660, pinta per a la catedral de Sevilla el Naixement de la Verge, avui en el
Louvre, i a partir d’aquí una gran quantitat de teles religioses per a diversos
convents i esglésies. El seu últim gran encàrrec és per a la església de
l’Hospital de la Caritat de Sevilla, on treballa juntament amb el seu gran
rival, Valdés Leal, en la confecció d’un dels conjunts barrocs més importants
del panorama espanyol, avui desgraciadament mutilat per la absència de quatre
de les teles que el composaven.
Segons recull Palomino, estant Murillo
dedicat a la confecció d’una gran obra per el retaule de l’església dels
caputxins a Cadis, va caure de la bastida i a conseqüència de les ferides
provocades, va morir al cap de poc temps, concretament el 3 d’abril de 1682.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada