La revolució
científica del segle XVI, porta al naixement de la ciència moderna i forma part
del seguit de canvis socioculturals que es donen en l’època. Amb la nova
ciència neix una visió del món diferent, que evoluciona des del geocentrisme al
heliocentrisme en virtut dels nous postulats de Copèrnic o Galileu; el
desenvolupament de la tecnologia proporciona nous arguments a arquitectes,
enginyers o constructors de vaixells; augmenta l’interès per les matemàtiques
com a element quantificador i definidor de la veritat. La nova ciència del
Renaixement està basada en la inducció i la experimentació. Francis Bacon ens
il·lustra sobre els avantatges d’aquest mètode com alliberador dels prejudicis
de la ment humana, en la seva obra Novum
Organum, que en el seu títol fa al·lusió a l’instrument lògic aristotèlic,
al qual pretén destronar.
L’evolució de la
ciència ha estat motiu de controvèrsia en quant als factors que influeixen en
el seu desenvolupament. Segons Thomas S. Kuhn, existeix una evolució cíclica de
la ciència basada en la noció de paradigma. Aquest és el conjunt de teories,
hipòtesis i principis metodològics emprats i acceptats per una comunitat
científica. Els científics que composen aquesta comunitat i que comparteixen el
paradigma practiquen la ciència normal, amb la que busquen explicacions als
fenòmens sense qüestionar-ne mai el paradigma, inclús en el moment en que
aquest no pot respondre a determinats fets. En aquests moments de dificultats,
els científics mostren una tendència a minimitzar el problema i a adaptar el
seu paradigma a les circumstàncies. Ara bé, quan la comunitat científica percep
que l’adaptació del seu paradigma a un nombre excessiu d’anomalies s’està
convertint en problemàtica, formula un paradigma alternatiu que és acceptat de
nou per la comunitat. Aquest és el moment de la ciència revolucionària. Per
tant podríem esquematitzar l’evolució científica de la següent manera:
Paradigma - Ciència Normal – Crisi - Ciència
Revolucionària – Paradigma - Ciència Normal
Però el motiu
fonamental d’aquest canvi de paradigma no s’ha de buscar en noves observacions
que refutin la validesa del paradigma antic, per que els suposats avantatges
del nou paradigma només podran ser contrastats quan aquest estigui en
funcionament. Kuhn atorga a les explicacions sociològiques i psicològiques una
importància cabdal en els processos de canvi científic. De fet, per ell són més
importants les conversions en el si de la comunitat científica, on un científic
pot canviar de postura i adherir-se al nou paradigma, o simplement el fet de
que els defensors del vell paradigma perdin el seu poder d’atracció sobre les
noves generacions.
Si acceptem les
teories de Kuhn i ens situem dins de l’esquema evolutiu de la ciència en un
moment de crisi, que pot equiparar-se a la fi del món medieval amb tots els
canvis socials de l’època, tant en el pla religiós amb la Reforma i el
naixement del protestantisme, com en un sentit més terrenal amb la irrupció de
la burgesia i el progressiu debilitament de les classes nobiliàries, observem
que el següent pas és el naixement d’una ciència revolucionària que dona pas a
un nou paradigma. El triomf del mètode inductiu i de la experimentació,
arracona el mètode científic instaurat fins al moment. Les característiques
principals del nou mètode poden definir-se com que la inducció consisteix en
extreure conclusions universals a partir d’enunciats particulars. Aquesta
inducció pot ser completa, si són considerats tots els casos possibles d’un
univers donat, o incompleta (la majoria de les ocasions), si només són
considerats una quantitat representativa de casos. En aquest fet radica el
principal problema del mètode, per que sempre pot donar-se un cas que no
compleixi la teoria formulada sigui quin sigui el nombre de casos considerats.
Un cop acceptat el
canvi científic i la seva relació amb els esdeveniments socials de l’època, ens
serà més fàcil esbrinar perquè l’antiga ciència és refusada en el nou marc
social i històric. La recerca de la veritat científica depèn del seguiment
estricte del mètode per part de l’investigador, i de que aquest prengui
consciència dels seus prejudicis perquè aquesta recerca no es vegi contaminada
i produeixi errors. En el Renaixement, es situen aquests errors en la
pervivència de la tradició científica provinent de l’antiguitat. Francis Bacon
va criticar aquestes nocions falses, que va anomenar ídols, i dels quals
únicament podem alliberar-nos mitjançant l’experiència. Galileu va anar més
enllà, defensant la necessitat d’estudiar directament la naturalesa sense tenir
en compte els textos que provenen de l’antiguitat. En el pla religiós, afirma
que no cal sotmetre els resultats de la ciència als continguts de les Sagrades
Escriptures, doncs hem d’acceptar com a vertader allò que ens proporciona
l’experiència, malgrat que sembli trobar-se en contradicció amb el que ensenyen
aquestes. Posteriorment, Descartes en el seu Discurs del mètode i més tard en els Principis de filosofia, fa una extensa crítica de la tradició
rebuda. Afirma que la principal causa dels nostres errors són els prejudicis
que provenen de la infància, que mai no oblidem, i en part al llenguatge, que
fa que en ocasions acceptem termes que no entenem ni ens preocupem d’entendre.
Dit això, podem
concloure que revolució científica i canvi social van lligats de la mà durant
el Renaixement, i que tots dos fenòmens són complementaris l’un de l’altre.
Precisar que va ser primer, si el canvi o la revolució és difícil. Si acceptem
la teoria de Kuhn, els canvis socials van provocar el canvi de paradigma
científic, però també és veritat que la nova ciència va influir poderosament en
el desenvolupament d’una nova societat. En quant al rebuig de la tradició
científica prèvia, cal situar-ho també en el marc de la nova visió del món
resultant dels nous avenços científics i socials.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada