Una consideració prèvia que cal tenir en
compte abans de començar l’estudi de la pintura espanyola del segle XVII, és la
consideració gremial de l’ofici de pintor. Els artistes espanyols no van gaudir
de tal consideració, a excepció feta de Velázquez, com ocorria a altres països
com Itàlia o França. A moltes ciutats espanyoles existien “Col·legis de
Pintors”, organitzacions gremials que agrupaven tant a pintors com a dauradors
o fabricants de banderes. A Barcelona no va existir cap organització semblant
fins l’any 1688 i com a la resta s’exigia el haver-se format en el taller d’un
mestre col·legiat per exercir la pintura i obrir un taller propi. El títol de
mestre depenia d’un examen posterior a l’etapa d’aprenentatge, que solia
començar als dotze anys i tenia una durada d’entre quatre i sis anys.
L’aprenent restava obligat a satisfer un pagament prèviament pactat al seu
mestre, que a canvi li proporcionava allotjament, menjar i assistència quan
estava malalt. No va ser fins la segona meitat del segle quan van començar a
fundar-se acadèmies, però en cap cas de caràcter oficial, sinó més aviat
responent a iniciatives privades. En aquestes acadèmies s’ensenyava bàsicament
el dibuix al natural amb models vius, sempre masculins. Es recomanava practicar
el dibuix del nu femení utilitzant com a model escultures clàssiques. Com a
complement de l’ensenyança a tallers i acadèmies, existien “cartilles” que
proporcionaven models i regles bàsiques per a la iniciació. Les més utilitzades
eren les de procedència italiana o francesa, i menció especial mereixen els
gravats de Ribera de caràcter anatòmic, sens dubte concebuts amb una clara
intenció didàctica. Aquests gravats van perdurar durant tot el segle XVIII, com
prova l’edició del gravador murcià Juan Barcelón posterior a la meitat del
segle.
La clientela i
el mercat
En general, podem dir que els artistes
barrocs espanyols treballaven sempre sota demanda, al no existir una societat
burgesa com en el cas holandès que generés un comerç d’art d’us domèstic. Tot i
això, si que existien botigues on els artistes podien vendre les seves obres
(inclús algunes de gran qualitat), quan es trobaven sense feina encarregada
pels circuits habituals, que no eren altres que l’Església , la noblesa o la Cort.
Però la gran majoria dels artistes que feien ús d’aquestes botigues per donar
sortida a la seva producció eren considerats menors, i quan un artista de renom
ho feia per necessitat, gairebé exigia el seu anonimat. Conegut és el cas de
Juan de Alfaro que per mantenir el seu nivell de vida un cop perdut el mecenatge
de l’almirall de Castella, va tenir que recórrer a aquestes botigues, “que
entonces había muchas, que hasta a esto se humilló”. També es venien pintures a
les fires i als mercats que es celebraven arreu els dies festius, i s’enviaven
carregaments sencers cap a les Índies (sobre tot des de Sevilla), tenint
notícies documentals d’enviaments massius de Zurbarán o Murillo cap allà.
Però, sens dubte, el principal client dels
artistes espanyols va ser l’Església. La fundació de nous convents, o la
reforma dels ja existents, així com la consagració d’esglésies i catedrals als
nous sants exaltats per la Contrareforma, va donar feina als principals pintors
de l’època. En general, les grans catedrals tenen en la seva nòmina un pintor
oficial, que s’encarrega de les grans obres destinades a allotjar-se en el seu
interior. Normalment són els bisbes els que és fan càrrec del cost dels
encàrrecs, però habitualment busquen l’ajut econòmic de determinades
personalitats en forma de mecenatge. Les petites parròquies també són
generadores de feina per els nostres pintors. En aquest cas, però, els grans
retaules són encarregats a mestres escultors que subcontracten la realització
de les pintures. Tanmateix, el més significatiu de la pintura espanyola del
segle XVII, és la producció monàstica. A excepció de Velázquez, tots els
pintors de l’època van contribuir en la creació de les famoses sèries
monàstiques, en les que es representaven la història i els membres més
il·lustres d’aquestes institucions. El participar en aquests cicles donava un
gran prestigi als pintors i els hi reportava una gran font d’ingressos, però
els obligava a respectar la voluntat dels seus contractants, que sovint venia
expressada documentalment en el contracte que els lligava, o bé es feia servir
alguna fórmula del tipus “conforme a cuanto dijere el prior”.
L’altre gran client dels pintors del XVII va
ser la Cort. És coneguda l’afició a la pintura dels monarques de la Casa
d’Àustria: Felip II va promoure la renovació artística de la seva cort, i cal
considerar que les seves accions van donar un fort impuls a la introducció de
les corrents realistes i barroques en la societat espanyola, però el gran
benefactor de la pintura espanyola (quasi a nivell de mecenatge), va ser Felip
IV. Durant el seu regnat va mantenir de forma quasi constant un funcionariat
artístic perfectament jerarquitzat, encapçalat pels “pintors del rei” (que van
arribar a ser quatre de forma simultània), el més important dels quals va ser
Velázquez. Aquest títol permetia als seus posseïdors incloure en la signatura
de les seves obres l’afegit P.R. (“Pictor Regis”), que feien valdre en la
valoració dels seus encàrrecs particulars fora de l’òrbita de la Cort. De tots
els pintors reials, el de major rang era el “pintor de cambra”, que se’n ocupava
de retratar al sobirà i a la seva família, així com de dirigir la decoració
dels seus palaus o de confeccionar obres que els sobirans regalaven a altres
cases reials. Així doncs, veiem que la Cort va ser una important font
d’ocupació pels pintors, no només pels seus encàrrecs directes, sinó pels seus
patrocinis vers parròquies o convents que rebien regals pictòrics per part de
la Corona.
En quant als encàrrecs de la noblesa, hem de
dir que la seva major part tenen temàtica religiosa (excepte alguns retrats), i
es troben situats en les capelles propietat dels nobles i d’alguns burgesos
adinerats en convents o esglésies. També es pot parlar de pintura civil, és a
dir, de la que encarregaven ajuntaments o institucions civils, quasi sempre per
decorar les petites esglésies que allotjaven els seus edificis.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada