Autor: Francisco de Zurbarán
Any: 1629
Suport: Oli sobre tela
Mides: 179 x 223 cm.
Localització: Madrid, Museu del Prado
Obra pertanyent al conjunt encarregat pel
comanador del convent de la Merced Calzada de Sevilla, esta signada en el
centre de la part baixa com “FRANCISCVS ?ZVRBARN FACIEBAT 1629”.
Sant Pere Nolasco, fundador de l’orde, fou
canonitzat el 30 de setembre de 1628. A Sevilla aquesta canonització es va
celebrar el mes de maig de 1629, i per aquestes dates molts dels quadres de la
sèrie de Zurbarán ja estaven col·locats en el convent. La biografia de sant
Pere Nolasco ens diu que el sant va tenir tres aparicions en somnis de l’apòstol
sant Pere. En la tercera, sant Pere va aparèixer crucificat cap per avall
mentre sant Pere Nolasco resava de genolls, i li va recomanar no sortir
d’Espanya on estava realitzant una gran labor religiosa. És indubtable que
Zurbarán coneixia la composició de Jusepe Martínez sobre aquest tema, fins i
tot és possible que l’agafés com a model. Tanmateix, hi ha una diferència
fonamental entre el gravat i l’obra de Zurbarán: a l’estampa de Martínez,
l’apòstol apareix de perfil, per el que només es visible una part d’ell. A
partir d’aquí, la extraordinària habilitat de Zurbarán configura una escena de
gran intensitat espiritual, on la monumentalitat de les figures dels sants i la
composició en diagonal creen un ambient intemporal, en el que destaquen la
precisió anatòmica del cos de l’apòstol i la seva expressió que reflexa la
tensió de la seva postura. El resplendor de l’aparició il·lumina la figura del
mercedari que es troba agenollat en actitud orant. La reacció del sant davant
l’aparició és d’una calma sorprenent, separant les mans en l’aire per expressar
la seva sorpresa. El quadre te una clara intenció moralitzant, de descobriment
de les veritats de la fe per el poble fidel.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada