Els antics grecs consideraven l’art una
representació de la realitat i relacionaven la veritat artística amb la mimesi
o imitació, fet que produïa una correlació entre art i ciència, o dit d’una
altre manera entre veritat artística i veritat científica. Aquest concepte ha
perdurat al llarg dels segles, fins i tot avui en dia poden trobar exemples
d’aquesta concepció, tot i estar profundament oposada al concepte de modernitat
i haver patit tota una sèrie de convulsions a partir del segle XVII.
En trets generals, la concepció mimètica
de l’art va perdurar inalterable a Europa fins al segle XVII, en que sorgeix la
“querelle des anciens et des modernes”, debat
que oposava als defensors dels autors clàssics amb els de l’època, i que
suposava una crítica a la imitació que va derivar en un moviment de canvi que
culminaria amb els postulats kantians.
Kant representa un trencament amb la
concepció mimètica de l’art, separant-lo definitivament de la ciència. Limita
el camp del coneixement a la ciència i sotmet l’art a la subjectivació del gust
estètic. Segons Kant “...el judici del
gust, no és, doncs, un judici de coneixement; per tant, no és lògic, sinó
estètic, és a dir, la seva base determinant només pot ser subjectiva” [Kant,
Crítica del judici]. Això invalida el
concepte d’universalitat del coneixement en l’art, doncs cada persona
experimenta unes determinades sensacions davant d’una obra d’art.
Aquest trencament kantià va suposar la
continuïtat de l’historia de l’art en dues direccions, la primera que nega la
veritat de l’art defensada pels seguidors de Kant, i la segona, encapçalada per
Hegel, que la reafirma en considerar l’obra d’art com a manifestació sensible
de la idea.
Posteriorment, Gadamer continuant amb la
linia iniciada per Hegel, va reivindicar l’art com a forma de coneixement i va
culpar Kant de l’aïllament sofert per l’art en relació a les ciències naturals.
Gadamer diu que l’art va perdre legitimitat en el moment en que Kant va
subjectivar el gust i va establir que no tenia res a veure amb la veritat, fet
que va obligar a l’art a recolzar-se en les metodologies de les ciències
naturals i a fer una mena d’abstracció del seu context original, convertint-se
en una activitat marginal exercida per “genis”.
L’autor ens indica que per comprendre
l’obra d’art hem de fer-ho a traves de l’hermenèutica, mitjançant dos
processos, la reconstrucció del context històric en que va aparèixer l’obra, i
la integració del pensament actual amb l’esperit històric.
En l’actualitat ens trobem immersos en un
corrent de postmodernitat caracteritzada per l’escepticisme i per una relació
crítica amb la tradició, que pren la forma de recerca continuada de la novetat.
Això representa el trencament de totes les barreres i els límits en l’art, la
creença de que només s’arriba al coneixement mitjançant l’acció i la innovació,
i en definitiva, a mantindre l’art sempre en el límit de la indeterminació.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada