Segons una visió clàssica, defensada
bàsicament per l’empirisme més radical, mitjançant els sentits podem tenir una
versió real del món que ens envolta, que posteriorment és enviada al cervell i
és converteix en coneixement. D’altre banda els innatistes cartesians defensen
l’existència de coneixements innats sobre els quals construïm el coneixement
amb estímuls nous que ens arribem pels sentits. Totes dues corrents del
pensament atribueixen una importància cabdal a la percepció, com a instrument
del cervell que rep informació del nostre entorn a traves dels sentits.
Però la realitat és que la percepció és
molt més que això. El nostre cervell “fabrica” el coneixement a partir d’una
sèrie de processos tant de tipus sensorial
com d’altres basats en la nostra experiència vital. En aquest sentit
estaríem molt més a prop de les tesi coherentistes que no pas de les fonamentistes,
tot i que aquestes també tenen part de raó.
Efectivament, podem afirmar que la
percepció comença la seva construcció de la realitat a partir de certes
predisposicions innates, però també que aquesta construcció obté una resultat o
altre en funció de la nostra experiència. Amb això volem dir que cada nova
percepció d’una mateixa realitat, pot tenir una construcció diferent, depenent
del resultat de les construccions anteriors.
En l’acte de la construcció del
coneixement intervenen diversos factors. Un d’ells és la memòria. La natura del
coneixement depèn del mecanismes que utilitza la nostra memòria a l’hora de
codificar la informació, i que com hem dit, tenen molt a veure amb les nostres
experiències vitals. Aquests mecanismes codifiquen d’una manera o altre la
informació en funció del que les nostres experiències signifiquen per
nosaltres, i de la motivació que tenim en el moment de començar la construcció.
També en el moment de recordar, la memòria actua de forma elaborativa i
reconstructiva, no accedim als records d’una manera directe, sinó que hem de
reconstruir-los, i aquesta reconstrucció es realitza tenint en compte que volem
recordar i des de quin punt de vista ho volem fer.
Altre factor important per la construcció
del coneixement, és la capacitat humana de raonar. Podríem definir aquesta
capacitat com el conjunt de operacions cognitives que ens permeten expressar
una opinió o arribar a una conclusió. Quan aquesta opinió o conclusió
l’expressen mitjançant el llenguatge, estaríem parlant de raonament explícit.
Aquest raonament explícit sempre està basat en els mecanismes implícits del
nostre cervell, és a dir, en els processos en que no intervé la consciència per
arribar a una conclusió o per a elaborar una opinió.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada