Actualment exposat al Museu del Prado, tenim
constància de que l’any 1794 es trobava a les dependències del duc d’Arco. Es
tracta d’un dels retrats més coneguts del Greco, i s’especula sobre la
identitat del personatge retratat, amb la hipòtesi encara no confirmada de que
podria tractar-se del marquès de Montemayor, notari major del Regne. Durant un
temps es pensava que el retrat representava a l’escriptor Miguel de Cervantes,
però aquest fet ha estat descartat en l’actualitat.
Fitxa
tècnica
Autor: El Greco
Títol: El cavaller amb
la mà al pit
Cronologia: Cap al 1580
Tècnica: Oli
Suport: Tela
Mides: 81,8
cm. X 65,8 cm.
Localització: Museu del Prado
Catàleg: P00809
Procedència: Col·lecció Reial
|
Descripció i anàlisi formal
En aquest quadre observem totes les
característiques de l’escola retratista espanyola: retrat de mig cos, amb roba
de vellut fosca, clàssica de la Cort madrilenya, i amb el punys i el coll amb
puntes de radi petit emmidonades. El fons neutre, també característic de
l’època, era el preferit en els retrats del Greco, doncs així aconseguia donar
una gran vitalitat tant a les mans com a
la mirada.

Anàlisi estilístic
Com hem comentat, l’obra conté totes les
característiques del retrat espanyol fixades per Sánchez Coello, amb una paleta
de colors molt bàsica amb negres, blanc i ocres, amb absència d’ornaments superflus
(només estan presents una cadena i el puny de l’espasa). L’obra pertany al
Renaixement espanyol, d’estil manierista i emmarcada en l’època del
Cinqueccento.
Polèmica
El mes d’octubre de 1996, Rafael Alonso, expert restaurador
de l’obra del Greco, amb 58 obres del cretenc restaurades, va encetar la restauració del quadre del
pintor cretenc. Durant tres mesos, es va treballar als tallers del Museu del
Prado, amb uns resultats sorprenents: va ser eliminada la signatura en lletres
gregues majúscules, fins al moment considerada original del Greco, el fons
negre de la composició va ser aclarit fins arribar a mostrar les tonalitats
grisoses de l’actualitat i també s’aprecia un canvi en les mides del quadre,
doncs en anteriors restauracions s’havien afegit quatre tires de tela que en
aquesta van ser suprimides, tornant a tenir la composició les seves mides
originals. Sobre la supressió de la signatura, Rafael Alonso va manifestar:
“hacia 1580, El Greco nunca firma con mayúsculas. La letra es además torpe (...)
y tiene faltes de ortografia”.
La polèmica per la restauració va arribar al
Congrés del Diputats el març de 1999 quan el grup parlamentari de Izquierda
Unida va formular al govern de la nació una sèrie de preguntes relacionades amb
els canvis produïts en l’obra del pintor cretenc.
Per finalitzar, mostrem les dues imatges de l'obra, abans i després de la restauració:
faltaria un context històric d'aquesta obra
ResponElimina