Afirmar que el coneixement és una
construcció social, és quedar-se a mitges en l’anàlisi de la relació entre
societat i coneixement. De fet, la mateixa societat és construeix sobre la base
del coneixement, amb l’aportació de nombroses interpretacions sobre una mateixa
realitat que donen com a resultat una realitat social en continua evolució.
Una de les característiques principals de
la realitat social i del coneixement que la construeix, és el seu caràcter
implícit. Això fa que des de un punt de vista subjectiu, i a traves del
mecanisme del consens social, acceptem aquesta realitat com verdadera, sense
caure en la temptació de l’escepticisme. Per tant no ens plantegem si el
coneixement adquirit és cert o fals, o si els processos d’etiquetatge social
(promoguts habitualment per les capes de poder), responen a interessos
particulars o col·lectius. És evident, d’altre banda, que el llenguatge té una
importància cabdal en la construcció del coneixement i de la seva immersió en
la realitat social, com a instrument aglutinador i descriptiu de la realitat
externa i de la seva interiorització individual, en aquest doble camí que hem
marcat entre societat i coneixement.
Arribats a aquest punt, podem concloure
que donat que acceptem que el coneixement crea societat i que la societat crea
coneixement, i que per tant podem trobar diferents “versions” de societats i de
coneixements (perfectament vàlids en cada cas concret), estem davant d’una
perspectiva relativista de la relació entre coneixement i construcció social,
que s’aproparia més a les tesi coherentistes que no pas a les fonamentistes.
En l’actualitat, sociòlegs com Peter
Berger i Thomas Luckmann proposen un model d’estudi de construcció social del
coneixement basat en la reciprocitat de la realitat objectiva a partir de
processos com la institucionalització o la legitimació, i la seva
interiorització en les consciències individuals com a realitat subjectiva
mitjançant els processos de socialització que cada individu duu a terme al
llarg de la seva vida.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada