Tan importants com els factors històrics i socials, són
els antecedents del pensament filosòfic i científic que van portar al món cap a
un canvi en la seva mentalitat, fruit del qual va ser possible el trencament
amb l’Antic Règim, i en el cas que ens ocupa, la redacció de la Declaració de
Drets. Enumerarem els principals factors a tenir en compte:
·
Separació Església-Estat. Fruit del seu estudi dels
clàssics, Maquiavel va formular la necessitat de separar el poder religiós del
poder polític, per a assolir l’objectiu d’un bon govern basat en la llei.
Justificava el fet que l’home governant podia deixar de banda la religió per a
conservar l’Estat i la llibertat.
·
L’Humanisme. Un dels trets principals de
l’humanisme renaixentista, és el seu concepte d’home, molt allunyat del model eclesiàstic o cavalleresc del món
medieval. Dins de l’humanisme renaixentista trobem dues vies, la religiosa i la
no religiosa. Entre els humanistes religiosos, l’obra de Pico della Mirandola, Discurs sobre la dignitat de l’home (1486),
recull conceptes com el dret d’opinió o la tolerància cultural i religiosa.
Altres autors com Francisco de Vitoria o Bartolomé de las Casas defensaven la
igualtat dels éssers humans i el seu dret a gaudir de les mateixes
oportunitats. Si parlem dels humanistes no religiosos, veiem que Erasmus de
Rotterdam defensava la llibertat de l’home per sobre de qualsevol interpretació
religiosa. Tomàs Moro, en la seva obra Utopia,
fa una crítica mordaç de la realitat històrica contraposant-la amb un món ideal
on regna la igualtat social.
·
Revolució científica. A partir del segle XVI amb
la publicació de l’obra de Copèrnic De
revolutionibus orbium coelestium (1543), comença la construcció de la
ciència moderna, que culmina l’any 1687 amb l’obra de Newton, Philosophiae Naturalis Principia
Mathematica. Aquesta nova ciència es caracteritza per l’interès en el
coneixement de la natura, la utilització de les matemàtiques com a mitjà de
coneixement, i l’ús d’un mètode científic. A la França de principis del XVIII
la filosofia natural de Newton era poc entesa, però a mesura que avançava el
segle es va produir un procés d’assimilació del newtonianisme sobre la base de
la tradició cartesiana imperant, de la mà, sobretot, de Voltaire, que utilitzà
les tesis de Newton per a criticar la rigidesa política i religiosa del seu país
en el context intel·lectual de la Il·lustració. L’evolució del pensament
científic implicà la supremacia de les matemàtiques com a eina explicativa de
les veritats del món.
·
Racionalisme. Els racionalistes,
encapçalats per Descartes, Spinoza i Leibniz, fonamentaven el coneixement
verdader de la realitat en l’existència d’idees innates i en la relació directa
entre pensament i realitat. Spinoza va dir: “l’ordre i la connexió de les idees
és el mateix que l’ordre i la connexió de les coses”. L’argumentació racionalista
exclou el recurs a l’experiència i al coneixement que prové dels sentits, i es
remet exclusivament a la raó.
·
Empirisme. Contraposats als
racionalistes, trobem als empiristes com Hobbes, Locke, Berkeley o Hume, que
neguen l’existència d’idees innates i afirmen que el coneixement comença amb
l’experiència. Hobbes nega la sobirania divina en l’ordre polític i afirma la
igualtat natural dels homes, i la seva llibertat, només regulada per la regla
“no facis a l’altra el que tu no voldries que et fessin”. Però segons ell,
l’home consenteix amb una mena de pacte social, la cessió dels seus drets
naturals a l’Estat, que d’aquesta manera incrementa el seu poder. Locke també
nega la sobirania divina i afirma la primacia de les lleis civils fonamentades
en les lleis naturals. En conseqüència, els reis estarien sotmesos a les lleis
i no a l’inrevés com a l’Antic Règim. La versió del pacte social de Locke, fa
preservar a l’home el dret a la resistència, que pot utilitzar en cas de que
l’Estat vulneri els seus drets naturals. Aquest dret es plasma en la seva
separació de poders, desenvolupada en la teoria contractual del poder, segons
la qual el poble atorga el poder al Parlament amb la condició que aquest
acompleixi el seu dictat sense transgredir els límits de la seva autoritat.
·
Il·lustració. Amb el terme Il·lustració,
s’apleguen un conjunt d’idees filosòfiques i polítiques caracteritzades per una
confiança plena en la raó, la ciència i l’educació com a motors del progrés
humà, i per la defensa de la llibertat de l’home i dels seus drets com a
ciutadà. Els pensadors francesos més importants van ser Montesquieu, Voltaire,
Diderot i Rousseau. Montesquieu, provinent d’una família aristocràtica, es
dedica a la recerca d’un sistema polític ideal, formulant a L’esperit de les lleis (1748), la teoria de la separació de
poders amb l’objectiu d’evitar l’acumulació del poder en mans d’una sola
persona, com en el cas de les monarquies absolutistes de l’època. Els seus
postulats contenen els principis d’independència i d’especialització entre els
diversos poders, per tal de mantenir l’equilibri de l’Estat i preservar les
llibertats. Defineix els tres tipus de govern que es poden donar, i entre ells
es decanta per la monarquia parlamentària, on el rei ha de respectar les lleis
fonamentals de l’Estat. Voltaire, posa el punt central de la seva filosofia en
l’home, afirmant que “un home ha de fer-se responsable del seu destí i, per
tant, s’ha de tornar actor de la millora de la seva condició”. Per a ell,
l’autèntic objectiu és neutralitzar el poder de la religió, i més concretament
la lluita contra el fanatisme i la intolerància religiosa que impedeixen el
progrés i la llibertat. En el seu Traité
sur le Tolérance (1763), defensa l’obligació de l’home de millorar la
creació divina mitjançant la raó i en busca de la veritat, la justícia i la
llibertat. Finalment, Rousseau i el seu Contrat
Social, és vist per alguns pensadors como la font d’inspiració de la
Declaració de Drets francesa. Tanmateix, no podem estar d’acord amb aquesta
afirmació doncs per Rousseau els drets de l’individu no són naturals, sinó que
emanen de la societat, fins i tot les seves propietat pertanyen a l’Estat i
ells són mers usufructuaris.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada