En el origen de les ciències socials, els
pensadors de la Il·lustració creien que la ciència i la raó serien els motors
que farien avançar a la societat humana cap a un món més just amb la creació
d’institucions socials més progressistes. Aquest convenciment venia donat pel
gran impacte dels assoliments científics de l’època, i els va portar a creure
que l’aplicació del mètode científic a la societat, convertiria a la ciència en
la base d’uns futurs valors socials que no estiguessin condicionats per la
religió.
Sobre aquesta base es va començar a
construir el nou ordre social, en el qual l’ésser humà per primera vegada,
podia conèixer el seu funcionament sense que vingués imposat per cap ideologia
religiosa, i per tant es convertia en susceptible de ser canviat. Però els philosophes, no tenien un model de
societat, sinó un model de com pensar sobre l’ordre social. El seu enfocament
era essencialment individualista de l’ésser humà i pretenien explicar la
societat com la suma de múltiples individualitats. Creien que la intervenció
humana, partint d’un coneixement il·lustrat d’un mateix, era perfectament capaç
de controlar la societat. Aquesta manca de definició del concepte de societat
va ser superada per Saint-Simon i Comte, que a partir de les idees il·lustrades
que pretenien canviar la societat, la van definir com una entitat amb
personalitat pròpia capaç de coaccionar i obligar als individus a actuar d’una
forma determinada.
Saint –Simon creia que la societat només
avançaria amb l’ajut de la ciència i la industria, que havien de promoure una
important reforma social després del període revolucionari, i reclamava un
major protagonisme pels posseïdors de les fàbriques i negocis a l’hora de
governar el país. Comte, al igual que els philosophes
il·lustrats va elaborar una teoria de la evolució de la humanitat per
fases, i afirmava que la sociologia s’encarregava de l’estudi d’aquests patrons
de l’evolució de la societat, donant especial importància a la divisió del
treball per explicar l’ordre social. També Marx estableix una periodització del
passat humà des del punt de vista del materialisme històric, però, al contrari
que Saint-Simon, el seu protagonista és l’home comú enfrontat als posseïdors de
la riquesa.
El paral·lelisme més clar, ho trobem en
les teories de Comte i Durkheim, especialment en lo relatiu a la definició de
sociologia i als mètodes subjacents a aquesta ciència: observació,
experimentació i comparació. Però el més important, és que Durkheim va oferir
teories i mètodes que van convertir a la sociologia en una disciplina
universitària per primera vegada.
L’aportació principal de Weber, la trobem
en la individualització metodològica de la disciplina, recollint idees
provinents de la Il·lustració, i adaptant-les a la societat moderna del seu
temps.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada