Per poder respondre a la pregunta cal
fixar que entenem per coneixement. En primer lloc, hem de dir que el
coneixement no és un fet aïllat, sinó un procés, una capacitat humana
d’emmagatzemar informació que ens arriba per diferents vies (experiència,
aprenentatge...), i que involucra diferents agents, com el subjecte (el jo),
l’objecte (allò a conèixer), el tractament (l’ interrelació i comparació amb
altres dades ja conegudes), i l’apropiació (la representació interna de
l’objecte). La culminació d’aquest procés es l’elaboració (mitjançant el
llenguatge) de proposicions que justifiquen la certesa del nostre raonament.
En aquest punt se’ns planteja el
principal problema relatiu al coneixement, que és ni més ni menys que el
discernir entre el que és veritat i el que no ho és. Davant d’aquest problema
trobem dues posicions principals:
- Fonamentisme, que manté que
existeixen una sèrie de veritats o creences bàsiques que es justifiquen
per si mateixes i que representen la base del coneixement.
- Coherentisme, que nega l’existència
de veritats absolutes i que defensa que la veritat esta formada per la
conjunció d’una sèrie de proposicions que no entren en contradicció entre
elles.
Diverses teories al llarg de l’historia
estan relacionades amb aquestes dues branques. Descartes defensava l’existència
d’idees innates com per exemple els principis de la lògica o les idees
matemàtiques, així com el concepte de “dios”, i la seva presència en la ment
humana. Els empiristes ens parlen de les informacions sensorials i de
l’experiència com la base de la construcció del coneixement i neguen qualsevol
mena d’idees innates. Kant amplia les tesi dels empiristes incorpora’n a la
construcció del coneixement, una sèrie de conceptes que ell anomena
transcendentals o categòrics (causalitat, afirmació, negació...), que fan
possible que puguem entendre les idees que ens dona l’experiència. El moviment
fenomenologista encapçalat per Edmund Husserl propugna com a base del
coneixement, l’ intuïció, l’acceptació dels fets tal i com se’ns mostren. Finalment,
la corrent hermenèutica vincula la possibilitat de la construcció del
coneixement a les condicions canviants de l’entorn en que es produeix.
El contrapunt a totes les diverses
aproximacions a la construcció del coneixement, el trobem en l’escepticisme,
teoria segons la qual no és possible el coneixement i davant de qualsevol fet
s’ha de plantejar algun dubte. Però alguns filòsofs mantenen que l’escepticisme
és necessari per trobar un punt de partida inicial que permeti a la filosofia
construir el mapa del coneixement, afirmació amb la que estic totalment
d’acord. Penso que sí és possible conèixer, i em defineixo com a relativista
cultural, ja que no podem pretendre dogmatitzar la nostra visió del món i de la
veritat i imposar-la a cap altre societat amb un desenvolupament cultural
diferent, ni a l’inrevés, amb el que ens trobem amb diferents “veritats”
valides per a cada conjunt social.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada