Totes les circumstàncies
adverses que va trobar El Greco durant la seva estància italiana, van influir
notòriament en la decisió del pintor de traslladar-se a Espanya, però dos fets
van precipitar la decisió. En primer lloc, la construcció del Monestir del
Escorial, en la decoració del qual treballaven pintors romans com Tibaldi o
Zuccaro, i en segon lloc, la invitació del seu amic Luis de Castilla, amb la
promesa de treball fàcil a Toledo. Sembla que el trasllat es va produir a
finals de 1576, i en arribar a Espanya es va instal·lar en la Cort madrilenya
durant una temporada per després plantar els seus arrels definitivament a
Toledo. En aquesta ciutat, inicià una relació amb Jerònima de las Cuevas, fruit
de la qual va néixer el seu fill Jorge Manuel. No tenim gaire informació sobre
aquest fet, ni tan sols sobre el possible matrimoni entre els dos amants. En
tot cas, si sembla provat que Jorge Manuel era fill natural del Greco, tot i
que en algunes ocasions s’havia referit a ell com el seu “nebot”.
El Greco va fixar el seu
domicili i el seu taller a un vell palau propietat dels marquesos de Villena.
Amb ell van treballar el citat Prevoste, Luis Tristán i Pedro de Orrente entre
altres. Es diu que els preus de les seves creacions eren força elevats per les
costums espanyoles, però tot i que això li va provocar algun que altre litigi,
el fet és que la seva obra va calar fons en la societat toledana. Segons indica
Jusepe Martínez “ganó muchos
ducados, pero los despilfarró en una vida ostentosa; incluso mantenia a músicos asalariados en su casa
de modo que pudiera gozar de todos los placeres mientras comía”. Mica en mica,
el pintor va començar a rebre els encàrrecs més importants de la seva carrera,
com el famós Enterrament del senyor
d’Orgaz, o el retaule del Col·legi Agustí de María d’Aragó, pel que va
rebre 6.000 ducats, la xifra més gran de tots els seus treballs.
La pintura del Greco es
va transformar amb la seva arribada a Espanya. Ja des dels seus primers
encàrrecs va donar mostra d’un estil clarament romà, amb primacia del dibuix
sobre el color, en contrast amb la seva etapa veneciana. Tanmateix, no va
abandonar mai l’herència de la república de Venècia en la seva obra. Les seves
figures es fan cada cop més estilitzades i fins i tot desproporcionades. Alguns
especialistes van especular amb una possible malaltia visual com a causant
d’aquestes deformacions, però sembla descartada aquesta hipòtesi.
Un dels temes que va iniciar amb gran èxit en
els primers anys d’estància a Espanya, i que va tindre múltiples derivacions,
va ser el de Sant Francesc d’Assis, molt propici a incloure ambients visionaris
i actituds d’èxtasi, molt acords amb la gran espiritualitat que impregna l’art
del pintor en aquesta època. Altres temes recurrents van ser la Crucifixió o la
Sagrada Família, amb diverses interpretacions. Però, sens dubte la seva gran
obra, com ha estat reconeguda per la majoria de crítics de l’artista, va ser l’Enterrament del senyor d’Orgaz realitzat
entre 1586 i 1588 per a l’Església de Santo Tomé, a Toledo. En aquest quadre de
grans dimensions pintat amb oli sobre tela, el pintor ens presenta dos espais
perfectament delimitats: el terrenal, presidit pel cos sense vida del Comte
d’Orgaz, amb tota una sèrie de retrats psicològics dels seus personatges, i
l’espai celestial, on arriba l’ànima del difunt presidit per la figura blanca
de Crist com a jutge.
També pertanyen a aquesta època els temes amb
diferents versions del Crist amb la creu, o el de Sant Pere penitent, així com
la Magdalena penitent.
L’ultima dècada del segle va representar un
moment d’intensa creativitat de l’artista, en que va desenvolupar alguns temes
iniciats amb anterioritat. La major part de la seva producció, continua amb la
temàtica religiosa com a protagonista, encara que es veu complementada per tota
una sèrie de retrats. En les obres d’aquest període s’aguditza l’estilització
de les figures començada en el decenni anterior, i cada cop és més clara la
interconnexió entre els mons terrenal i celestial que representa a les seves
pintures. El tractament que fa de la llum aconsegueix dotar a les seves
composicions d’un aire de misteri sobrenatural complementat amb tot un reguitzell
de paisatges sorprenents. Va pintar noves versions de la Sagrada Família o de
Sant Francesc (i d’altres sants), en tota una sèrie de teles que per les seves
mides semblen destinades a col·leccions particulars. La majoria d’elles son de
mig cos, ocupant la figura quasi la totalitat del quadre, tot i que també
trobem magnífics exemples de figures de cos sencer, com la del diàleg antre
Sant Francesc i Sant Andrés exposada al Museu del Prado.
Amb l’arribada del nou segle la producció
artística del taller del Greco creix de forma considerable, especialment entre
els anys 1603 i 1608. El pintor continua desenvolupant la seva pintura amb el
seu estil personal, sense adaptar-se a les noves tendències que s’imposaven a
Itàlia i Espanya, de la mà de Caravaggio, Zurbarán o Velázquez. D’aquesta època
son els seus treballs per l’Hospital de la Caritat d’Illescas o l’Hospital de
San Juan Bautista de Afuera, a Toledo. Algunes d’aquestes obres van representar
un daltabaix econòmic per les finances del taller.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada