La expansió del fenomen cultural a gran
escala va provocar el naixement de una industria encarregada de vetllar pels
processos i els productes culturals destinats al consum massiu, tot i que
potser una lectura contrària seria més encertada (industria cultural que genera
una expansió massiva del fenomen de la cultura). Aquest fet va motivar el
distanciament definitiu entre la cultura de masses i la cultura “autèntica”, o
tal com l’anomena Marcuse, cultura “afirmativa”. Però cada cop més, la cultura
de masses amenaça a la cultura “autèntica”, convertint-la en un simple objecte
de consum i privant-la de una de les seves característiques més importants: la
promesa d’un món diferent del món real, assolible per cada individu des del seu
interior, i per tant clarament crítica amb l’estat de les coses. Davant
d’aquestes manifestacions de la cultura, el consumidor cultural pot viure la
seva experiència d’una forma activa, o bé, de manera passiva. Veurem que ens
diuen al respecte dos dels principals components de l’Escola de Frankfurt,
Theodor Adorno i Max Horkheimer, prenent com a base el capítol dedicat a la
Industria Cultural del seu llibre Dialèctica
de la Ilustración, i el sociòleg francès Pierre Bourdieu.
A la conferencia pronunciada en la
universitat de Todai, i recollida en el seu llibre Razones Prácticas, Pierre Bourdieu enumera els principals trets de
les seves teories, expressades en el llibre La
Distinción. En ell, Bourdieu dibuixa l’espai social en el que ens movem,
que està constituït en base als dos principals factors de diferenciació de les
societats capitalistes, com són el capital econòmic i el capital cultural. La
possessió en major o menor grau d’aquests dos tipus de capital, determina la
posició social en que es troben els agents, en estreta relació amb les
disposicions (habitus) i les presses de posició. Quan més propers són
els agents en aquest teòric espai social, més afinitats es donen entre ells,
més probabilitats d’apropament tenen, i més gustos i aficions comparteixen.
Però cal tenir en compte, que els gustos dels agents estan determinats per
múltiples factors, com el lloc i el moment del naixement, l’entorn familiar i
social, en definitiva, són fruit d’una perllongada construcció social. En el
cim d’aquesta construcció, trobem al individu posicionat dintre de l’espai
social com a consumidor cultural, fent gala de determinats productes culturals
per exhibir públicament el seu estatus social. En aquest sentit, no podem
evitar parlar de la industria cultural i de les transformacions que ha
provocat. Per Ramón Zallo, “la cultura de nuestro tiempo, para serlo o
parecerlo, es ante todo una oferta que acude a los mercados...”. I en el fet de
l’expansió global de la cultura de masses, ha jugat un paper determinant el que
Walter Benjamin anomena “reproductibilitat tècnica”: des del moment en que en
el procés de producció cultural apareix la possibilitat de reproducció tècnica
de l’objecte cultural, assistim a un canvi de valors, que el transforma en un
objecte que pot ser exhibit. Per Benjamin, la tècnica de la reproducció canvia
les reaccions de les masses envers la cultura, proporciona als objectes
culturals un estatus democràtic en el que el seu significat ja no es considera
únic, sinó sotmès al qüestionament crític.
Una visió diferent és la que tenen dos
dels principals components de l’Escola de Frankfurt, Theodor Adorno i Max
Horkheimer (com la resta de pensadors de l’Escola, a excepció com hem vist de
Walter Benjamin). Aquets pensen que la democratització de la cultura, o dit
d’una altra manera, la irrupció de la industria cultural, no fa més que
establir la igualtat cultural alhora que perpetua el domini de l’ordre social
establert. Creuen que igual que la industrialització organitza el temps del
treball, la cultura democratitzada s’encarrega d’organitzar el temps d’oci,
aconseguint que l’individu com a consumidor cultural continuï patint l’atrofia
dels sentits que genera el treball sota el capitalisme. Per a ells, “la
democratización de la cultura tiene como resultado el bloqueo de la demanda de
la democracia completa; estabiliza el orden social predominante” (Storey, 148).
Per Adorno, la cultura de masses és un
formidable mecanisme de control psicològic, que consolida uns models d’opinió i
unes valoracions cognitives que legitimen el sistema en el seu conjunt. Ho
aconsegueix gracies al seu caràcter reiteratiu (la sensació de ser sempre el
mateix), i a la seva ubiqüitat, que provoca la creació d’una identitat
temàtica, fets que fixen unes reaccions automàtiques en els consumidors
culturals debilitant el seu poder de resistència i conduint-los a una
integració controlada dins de l’ordre social establert.
Hem vist les diferents visions que ens
ofereixen autors de la talla de Adorno, Horkheimer, Bourdieu o Benjamin, sobre
la industria cultural i la cultura de masses. Mentre els dos primers consideren
que estem abocats a un consum passiu de la cultura, dirigit en tot moment per
les instàncies del poder en el seu benefici a través de l’industria cultural,
el sociòleg francès Bourdieu i Benjamin (pertanyent a l’Escola de Frankfurt),
defensen el consum actiu de la cultura, mitjançant la seva democratització, i
per tant la seva obertura a nous significats. La meva opinió personal està
clarament del costat d’aquesta última tesi, des de la convicció de la capacitat
humana de lliure elecció, tot i que potser aquesta capacitat estigui més
desenvolupada en uns col·lectius que en altres, i que de vegades ens deixem
portar per la “mandra” i acceptem determinats tipus de “consumicions culturals”
alienants, però sempre des del coneixement i l’esperit diferenciador.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada