Al llarg de la història del pensament de la ciència
política han existit diverses propostes de classificació dels sistemes de
govern, cadascuna d’elles marcada per uns criteris determinats que configuren
el marc comparatiu entre els mateixos. En aquest sentit, podem definir tres
d’aquestes propostes com clàssiques dins el pensament polític: la d’Aristòtil,
la de Maquiavel i la de Montesquieu. En l’actualitat, la tendència comparativa
té en compte no només el nombre dels qui governen i amb quina finalitat, sinó
altres factors del sistema polític, com ara el sistema de partits o la cultura
política de la ciutadania, així com el grau de participació dels ciutadans en
la presa de decisions públiques. En aquest sentit, trobem dues grans categories
de sistemes polítics, que contenen cadascuna d’elles diverses variants:
autocràcia i democràcia.
Democràcia i
Autocràcia
El criteri fonamental per establir la distinció
entre un estat autocràtic i un de democràtic, és, segons Hans Kelsen, descobrir
com exerceixen el poder les autoritats a partir de l’ordenament jurídic
establert. En paraules de Norberto Bobbio, “l’ordenament jurídic pot ser creat
–i contínuament modificat- sia des de dalt, sia des de baix. Des de dalt, quan
els destinataris de les normes no participen en la creació d’aquestes. Des de
baix, quan sí que hi participen. [...] A aquestes dues formes de producció
corresponen dues formes pures o ideals de govern, l’autocràcia i la democràcia”.
Simplificant, podem dir que en els sistemes democràtics, els governants són
responsables de la seva actuació davant els ciutadans, mentre que en els
sistemes autocràtics, aquesta responsabilitat és nul·la. Altre característica
fonamental que diferencia els dos sistemes, és la separació de poders, ja
present en les tesis de Montesquieu, que en les democràcies gaudeixen d’una
total independència en el marc d’un determinat disseny institucional, i per
contra en els sistemes autocràtics, solen estar agrupats en una única persona o
institució. Tot i això, cal parlar de diversos graus de sistemes democràtics i
autocràtics, i de diverses manifestacions dels mateixos. En el cas que
estudiarem, parlarem d’un estat autocràtic en el qual el poder polític es
confon amb el poder religiós, i on els sacerdots són les màximes autoritats de
l’estat: l’estat teocràtic del Vaticà.
Estat
de la Ciutat del Vaticà
El naixement d’aquest estat, és fruit del tractat
de Letrán signat entre la Santa Seu i Itàlia l’11 de febrer de 1929. Ocupa una
superfície de 44 hectàrees i conta amb una població d’aproximadament 800
habitants, dels quals 450 gaudeixen del dret de ciutadania vaticana, sent la
resta persones autoritzades a residir temporal o permanentment a l’estat. La
forma de govern de l’estat és la monarquia absoluta, en la que el Summe
Pontífex escollit al conclave pels cardenals menors de vuitanta anys, assumeix
la Direcció de l’Estat amb plens poders legislatius, executius i judicials, com
explicarem tot seguit. Hem vist com aquesta és una de les característiques dels
estats autocràtics, i en el cas que ens ocupa, la barreja del poder polític amb
el poder religiós condiciona tots els altres aspectes de la vida, amb lleis
supeditades a la supremacia de l’element religiós.
Els orígens fundacionals de l’estat estan regits
pel Tractat entre la Santa Seu i Itàlia, signat pel cardenal Pietro Gasparri i
el llavors primer ministre italià, Benito Mussolini, i posteriorment va ser
ratificat per el papa Pius XI i el rei Víctor Manuel III. La Llei Fonamental de l’Estat de la Ciutat del Vaticà,
de 26 de novembre del 2000, publicada en les Acta Apostolicae Sedis, i que reemplaça a l’anterior de data 7 de
juny de 1929, regula la distribució del poder i els diferents
òrgans que l’exerceixen. En aquest sentit, la llei és clara: en el seu article
1, punt 1, diu: “El Sumo Pontífice, Soberano del Estado de la Ciudad del Vaticano, tiene la
plenitud de los poderes legislativo, ejecutivo y judicial”. A partir d’aquí, s’anomenen diversos òrgans
encarregats de dur a terme la labor legislativa (Comissió de Cardenals
designada personalment pel papa), judicial, exercida per diferents òrgans
creats per a tal fi sota la supervisió del papa ([1]
L’article 16 de la Llei Fonamental, diu: “En cualquier causa civil o penal y en cualquier estado
en que se encuentre, el Sumo Pontífice puede diferir la instructoria y la
decisión a una instancia particular, incluso con facultad de pronunciar según
equidad y con exclusión de cualquier ulterior gravamen.” També
és clar l’article 19: “La facultad de
conceder amnistías, indultos, multas y gracias está reservada al Sumo
Pontífice.”)
i executiu, en mans del Governatorato, presidit pel Cardenal President de la Comissió
Pontifícia, és a dir, el mateix òrgan encarregat d’elaborar les lleis. Les
funcions del Governatorato i la seva
estructura operativa, estan regulats a la Llei
sobre el govern de l’Estat de la Ciutat del Vaticà, la segona en
importància de l’estat. De fet, el Governatorato
actua com ho podria fer qualsevol govern democràtic, organitzant-se en Direccions (l’equivalent als
ministeris), amb l’excepció de que tots els càrrecs directius són nomenats
directament pel papa, i que qualsevol decisió important resta pendent de
l’aprovació del mateix. Per tal d’agilitzar l’operativa i el desenvolupament
d’activitats particulars lligades a l’exercici del poder executiu, s’han
constituït una sèrie d’Oficines Centrals, dependents directament del President
del Governatorato (i en conseqüència
del papa), com l’Oficina de Personal, l’Oficina Filatèlica i Numismàtica o
l’Oficina de Sistemes Informatius, que controla entre d’altres, les emissions
de la Radio Vaticana o les publicacions de L’Osservatore Romano.
Com hem pogut comprovar, estem davant d’un estat
clarament autocràtic-teocràtic, on tot el poder es concentra en una sola
persona. Si a aquest fet afegim que aquesta mateixa persona és el cap visible
de l’Església Catòlica, entendrem el perquè d’aquesta classificació. L’element
religiós predominant sobre el civil entre els ciutadans de ple dret de l’estat
del Vaticà, configura unes lleis i una manera d’exercir el poder clarament
fonamentalista.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada